Sázka na tutovku: Tmavomodrý svět Jana Svěráka bude rozhodně za sto let patřit k vzácným pokladům českého filmu

Sázka na tutovku: Tmavomodrý svět Jana Svěráka bude rozhodně za sto let patřit k vzácným pokladům českého filmu
Už v roce 1996 o sobě dal Jan Svěrák hodně hlasitě vědět s Koljou. A pět let poté vypustil do světa další kvalitní film ve spolupráci s otcem Zdeňkem Svěrákem. Původně mělo jít o anglický mluvený snímek, ale nakonec zůstalo u češtiny.

Jinak však šlo o podívanou ve velkém stylu. Film vznikal s rozpočtem 260 milionů korun. Kromě českých lokalit se mělo natáčet ve vodách kanálu La Manche, ale nakonec se filmový štáb přesunul do Jihoafrické republiky. Vyšlo to levněji a moře vypadalo divočejší. Navíc byla voda teplá.

Dvě historické funkční stíhačky ovládali jejich piloti Nigel Lamb a Robs Lamplough, kteří přiletěli z britské základny Duxford.

Kromě hlavní myšlenky filmu, která důstojně připomněla osud českých pilotů sloužících za druhé světové války v britském letectvu, se také filmem táhnou milostné strasti třicetiletého Františka Slámy a jeho o deset let mladšího přítele Karla Vojtíška.

Hádek ve filmu, zdroj: Jiří Hanzl / © Česká televize

Karel (Kryštof Hádek) se zamiluje do Suzan (Tara Fitzgerald). Ta však upřednostní pro rozptýlení Františka (Ondřej Vetchý). A František jejímu kouzlu podlehne, přestože tím tak trochu zrazuje svého kamaráda, ale i první lásku Haničku (Linda Rybová).

Možná i pro tuto romantickou linku neusedají při reprízách filmu k obrazovkám jen pánové, ale film si našel i své divačky.

Pánové zase ocení mimořádně náročné scény s bitevní tematikou, které byly na české poměry nevídané. Ve filmu se objevilo 189 trikových záběrů, které zabírají zhruba 15 minut z celé délky filmu. Nejdražší scénou se stal nálet na vlak s benzínem, který stál skoro tolik, jako celý film Kolja.

Kromě pěti modelů letadel ve skutečné velikosti je ve filmu i dvacítka dalších modelů letadel.

Hádek a Vetchý v letadle, zdroj: Jiří Hanzl / © Česká televize

Kromě toho, že Ondřej Vetchý dostal navýšený honorář za nebezpečné scény ve vodě, pro výplatu si šla i fenka „Barča“, která patřila herci a ukázala se na začátku a na konci filmu. Barča nestála před kamerou poprvé a už si zahrála ve filmu Kolja ve scénkách z domácnosti hrobníka v podání Vetchého.

Ve filmu bylo použito mnoho historických originálních doplňků jako odznaky a pouzdra na pistole, záchranné čluny a vesty, některé uniformy či padáky s původními přezkami. Kompletní byla i přístrojová deska Spitfiru nebo skutečná radiostanice i s bakelitovými sluchátky. Vetchý měl na zápěstí unikátní „psí známku“, s níž vzlétal do skutečného boje inženýr Karel Langhammer z 311. bombardovací perutě. Koženou kuklu a rukavice Vetchého nosil Karel Kuttelwascher, legendární pilot 1. perutě, který byl považován za jednoho z nejlepších nočních stíhačů II. světové války.

Natáčení začalo 27. března 2000 a trvalo 102 dní. Tento film navštívilo v kinech za první víkend 84 066 diváků. Celkem do kina přišlo přes milion diváků.

Film je k vidění na ČT1 6. prosince ve 21.25 hod.

Zdroje článku: