Film Havel aneb jak český prezident navrhl manželce a milence život pod jednou střechou
Foto: www.shutterstock.com

Film Havel aneb jak český prezident navrhl manželce a milence život pod jednou střechou

Film Havel aneb jak český prezident navrhl manželce a milence život pod jednou střechou Další fotografie v galerii >
Foto: www.shutterstock.com

Natočit film o osobnosti, kterou část lidí slepě adoruje, zatímco jiní ji stejně slepě nenávidí, není jednoduchý úkol. Obzvláště když je to významná postava moderních dějin, kterou má většina z nás stále v živé paměti. Jak se s tím popral Slávek Horák?


V kinech se už nějaký ten pátek hraje film Havel, který zpracovává život prvního českého prezidenta v době, kdy byl pouze dramatikem a disidentem a neměl tušení o tom, jak významnou osobností pro české dějiny se stane. S Havlem se poprvé setkáváme v roce 1968, kdy jsou všichni nadšeni z uvolňování poměrů. Sovětský svaz ale postupně začíná utahovat šrouby a s tím se komplikuje život i budoucímu prezidentovi a ostatním disidentům.

Film se ovšem nesnaží z Václava Havla udělat bezchybnou modlu. Ukazuje ho jako morálně statečného, sebekritického, ale zároveň velmi váhavého a nejistého. Věnuje se i jeho soukromému životu a právě tam vystávají stránky jeho povahy, které se ne každému líbí – jsou to samozřejmě bulvárem velmi často skloňované nevěry. Své manželce Olze nedokázal být věrný, a to i přesto, že pro něj byla oporou v těžkých životních okamžicích a téměř žádné zásadní rozhodnutí se neobešlo bez její rady. Film však z vedlejších vztahů nedělá senzaci, zpracovává je naopak velmi citlivě. V roli Havlovy „hlavní“ milenky se představuje Barbora Seidlová, která zde ztvárňuje Jitku Vodňanskou. Havlovi je přítelkyní a oporou a on si jí skutečně váží, ostatně stejně jako své manželky. O tomto milostném trojúhelníku bylo napsáno mnoho senzačního, film se ho ale dotýká velmi lehce. Jediným tak trošku šokujícím momentem je scéna, kdy Havel pozve svou milenku a manželku na večeři a navrhuje jim, aby všichni tři žili společně na Hrádečku. A svou manželku Olgu žádá, aby opustila milence, kterého si našla, zatímco byl ve vězení, jelikož ten jediný téhle trojici šlape po štěstí. Protože tři pod jednou střechou jsou v pořádku, čtyři zřejmě moc. Jejich rozhovor je vtipný a zároveň velmi absurdní. Ačkoliv se s největší pravděpodobností tak, jak je ve filmu zobrazen, nikdy neudál, do úst autora absurdního dramatu tyto fráze pasují výborně.

Příběh není celistvý, sestává se spíše z epizodek, které nás uvádí do některých důležitých životních chvil, případně se snaží nastínit atmosféru komunismem pokřivené společnosti, nebo dramatikovu komplikovanou povahu. Některým divákům může tento přístup vadit, nicméně osobnost Havla a jeho životní příběh jsou většině společnosti notoricky známé, a tvůrci tak nachází výborný způsob, jak se vyhnout opakování nudných faktů a vtáhnout diváka do děje.

Jedním z velkých plusů jsou herecké výkony – Aňa Geislerová jako Olga a Viktor Dvořák jako Václav Havel jsou naprosto přesvědčiví. Oba herci si výborně osvojili mluvu i gesta představovaných osobností a Dvořákova podoba Havlovi (včetně té fyzické) je v některých scénách filmu až dech beroucí. Pro zajímavost – Václav Havel byl vášnivým kuřákem a cigarety a jejich dým hrají ve filmu velkou roli. Dvořák je ovšem odnaučený kuřák, a proto během natáčení kouřil speciální bylinné cigarety dovezené ze zahraničí, aby závislosti znovu nepropadl. Ty mimochodem tvůrce filmu vyšly na několik desítek tisíc korun! Za zmínku také stojí skvělý výkon Martina Hofmanna alias Pavla Landovského, známého herce a Václavova blízkého přítele. Svéráznému Lanďákovi jakoby z oka vypadl. 

Film není historickým dokumentem, je tedy jasné, že ne vše v něm bude věrně odpovídat realitě. Sám režisér uvedl, že film samozřejmě podléhá jisté umělecké licenci a že není dobré nechat fakta zkazit dobrý příběh. To sice nemusí vyhovovat každému, obzvláště historici budou jistě hledat každou nepřesnost s touhou uvést ji na pravou míru. Nicméně film jako celek funguje dobře a příběh, i přes svoji útržkovitost a relativně pomalé tempo, je opravdu dobrý. A to je u filmu hlavní. Dokonce i u toho, který zobrazuje reálné historické události.

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy

Filmy podle skutečné události

Další články z rubriky Filmy podle skutečné události

Film vs. realita: “Houstone, máme problém” aneb 5 polopravd ze snímku Apollo 13
84%

Film vs. realita: “Houstone, máme problém” aneb 5 polopravd ze snímku Apollo 13

Film Apollo 13 natočený v roce 1995 a oceněný dvěma Oscary, patří k nejvěrohodněji zpracovaným filmům založených na skutečné události. Bylo ale opravdu vše tak, jak je ve filmu?

Lady Gaga překvapí v roli organizátorky vraždy svého bohatého manžela, dědice módního impéria Gucci

Lady Gaga překvapí v roli organizátorky vraždy svého bohatého manžela, dědice módního impéria Gucci

Vražda Maurizia Gucciho, dědice miliardářského módního impéria GUCCI, se dočká filmového zpracování. Jde o událost z roku 1995 a příběh si vyhlédl pro svůj film Ridley Scott.

Paříž 15:17: Kterak Clint Eastwood obsadil do filmu podle reálné události skutečné hrdiny příběhu (TV tip)
55%

Paříž 15:17: Kterak Clint Eastwood obsadil do filmu podle reálné události skutečné hrdiny příběhu (TV tip)

Filmový snímek Paříž 15:17 z roku 2018 pod režijním vedením Clinta Eastwooda se vrací ke skutečné události, která se stala v plném rychlovlaku mířícím do Paříže dne 21. 8. 2015. Cestovali v něm také tři američtí mladíci na dovolené. Film uvede v sobotu 15. 8. 2020 Nova Cinema.

Apollo 13 (1995): Jim Lovell si přál, aby ho hrál Kevin Costner
80%

Apollo 13 (1995): Jim Lovell si přál, aby ho hrál Kevin Costner

Americký astronaut Jim Lovell je dnes 91letým pradědečkem, který už na svůj boj o život ve vesmíru může vzpomínat s úsměvem. O svém dramatickém letu k Měsíci před lety napsal knihu, jež se stala předlohou k úspěšnému filmu Apollo 13.

Zrození šampióna (2009): Sandra Bullock se spokojila s polovičním honorářem
79%

Zrození šampióna (2009): Sandra Bullock se spokojila s polovičním honorářem

Tmavovláska Sandra Bullock patří už léta nejen k předním hollywoodským herečkám, ale také k nejkrásnějším ženám světa. V době, kdy hrála adoptivní matku hráče amerického fotbalu Michaela Ohera, byla zvyklá dostávat za jedinou roli 10 milionů dolarů. V případě filmu Zrození šampióna však učinila výjimku.


Další články z rubriky Filmy podle skutečné události