Nejhorší filmy všech dob: Plan 9 from Outter Space aneb když se veškerá snaha nevyplatí

Nejhorší filmy všech dob: Plan 9 from Outter Space aneb když se veškerá snaha nevyplatí
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Na otázku „Jaký je nejhorší film všech dob?“ se jen těžko hledá odpověď, vždyť každý divák má individuální vkus. Přesto si je drtivá většina filmových znalců jistá: toto je vskutku nejhorší film historie.

Panická příprava a chaotické natáčení

Plan 9 from Outter Space je nejpopulárnějším filmem světově proslulého „režiséra“, „autora“, „producenta“ a „herce“ Eda Wooda. Podle vlastního uvážení byl brilantním člověkem v úplně každé profesi a nikdo v tu dobu nebyl tak ohromně dobrý, jako právě on. Že se žádný z jeho filmů nikdy neproslavil, velmi úspěšně ignoroval.

Jeho největším problémem ale nebyl pouze absolutní antitalent na cokoliv, nýbrž takřka nikdy nekončící bankrot.

Filmy natáčel s minimálním nákladem, své pracovníky neplatil a často se po neúspěchu v kině rychle odstěhoval.

Než Wood začal natáčet svůj přepychový projekt „Plan 9“, potřeboval zajistit tři zásadní věci. Peníze, místo natáčení a herce. Peníze neměl. A nedostal. Ed Wood by ale nebyl Edem Woodem, kdyby ho taková maličkost jako chybějící peníze zastavila. Jako místo natáčení využil jednu halu, kterou mu půjčil jeho pronájemce. Jenže co herci? Mimo Maila „Vampira Girl“ Nurmi a v tu dobu dlouho mrtvého Bela Lugosiho se herecký štáb skládal z amatérských herců a z lidí, které Wood sebral na ulici.  

Bela Lugosi byl během natáčení filmu již několik let mrtvý. Ed Wood ale měl pár předtočených scén z dřívější spolupráce. Tam Lugosi, převlečený jako upír, vyklopýtá ven z lesíku, roztáhne svou překrásnou pelerínu a zase zaklopýtá zpět do lesa. Pro veškeré ostatní scény s upírem (a to jich tam je dost) využil Wood zubaře své manželky, kterému hodil přes hlavu úplně jinou pelerínu (hlavně aby nebyl vidět obličej).

O co jde? Nemáme zdání

Film začne na hřbitově. Díváme se na smutný (v každém slova smyslu) pohřeb. Rychlý skok do letadla (3 kartonové stěny, jedna záclona, pomalované talíře jako volanty), ze kterého poprvé vidíme UFO (další, k sobě přilepené, talíře). Zase zpět do městečka se hřbitovem. Pomalu se z hrobů vynořují hrůzné příšery (ženská s dlouhými nehty a velmi hnusný, zombie napodobující, týpek). Celý film sledujeme, jak tahle dvojice chodí z nějakého důvodu vždycky sem a tam na asi pět metrů dlouhým a sedm metrů širokým hřbitově.

Po hodině neodůvodněného přicházení a odcházení Lugosiho do lesa a z lesa, nepochopeného zabíjení lidí těmito monstry a zcela ztraceného děje, jenž by nebyl poznat ani kdyby tam fakt byl, se dozvíme, že příšery byly do městečka poslány těmi mimozemskými turisty. Proč? A co z toho měli? To se nedozvíme.

A najednou film skončí. Divák zůstane udiveně sedět před obrazovkou, cítí se prázdně. Někdo začne dokonce přemýšlet nad svým životem.

Kartón místo dřeva a stromy z papíru

Mimo nepochopitelného děje a nespočtu scén s tím jedním a tím samým Lugosiovým výstupem se „Plan 9“ vyznačuje neuvěřitelně nechtěnou nešikovností a neschopností.

Tím, že Wood neměl dost peněz na pořádné kulisy, byly veškeré stěny, hroby, náhrobní kříže, a dokonce celé pozadí zhotoveny z kartónu a papíru. Při rychlejší chůzi jednoho z aktérů se celá kulisa třese natolik, že bychom se mohli bát většího neštěstí.

Ale přesně kvůli těmto maličkostem bychom neměli říkat, že „Plan 9 from Outter Space“ je úplně nejhorším filmem všech dob. Je špatný? Ano, v každém případě. Jenže právě kvůli té extrémní špatnosti se na to může člověk dokáže dívat.

Zábavné jsou především otázky, které si budeme během a po filmu klást. V čem tkví smysl škobrtajícího Lugosiho? Proč vypadá kontrolní centrum ufounů jako panicky vyklizená kancelář? Proč se během jednoho dne mění třikrát den a noc? Jaký plán 9? Nikdy nikdo o žádném plánu 9 nemluví. Proč se nehýbe kamera tak, jak by měla? Otázky, otázky, otázky.

Nudnou podívanou tento film vskutku není. Ed Wood zcela jistě nebyl talentovaným filmařem, jednu věc ale uměl: natočit pořádný entertainment. Nudu nezažijeme, nedokážeme přestat přemýšlet nad každou jednotlivou vteřinkou a záchvaty smíchu nejsou vyloučeny. Wood sám byl nesmírně hrdý na tento snímek. Sice ani tentokrát nic s filmem nevydělal, ale aspoň ponechal dalším generacím geniální grotesku.

Zcela jistě se vyplatí zhlédnout „Plan 9 from Outter Space“. Něco takového vskutku nikde jinde neuvidíte.