Umučení Krista aneb nejspornější film všech dob
75%
Foto: www.shutterstock.com

Umučení Krista aneb nejspornější film všech dob

Ježíš Kristus a biblická tématika jsou oblíbenými motivy velkolepých filmových podívaných. Většina poukazuje na krutý konec Ježíšova života a na jeho brutální ukřižování. To samé platí pro monumentální film „Umučení Krista“. Jenže možná to Mel Gibson s brutalitou přehnal.

Umučení Krista aneb nejspornější film všech dob Další fotografie v galerii >

Ježíš Kristus ve filmu – všude stejné schéma

Podívat se na jeden biblický film je jako vidět všechny. Nebudeme-li do seznamu filmů o Ježíši počítat „Život Briana“, dočkáme se několikahodinového film (někdy dokonce až 4 hodiny), ve kterém sledujeme božského syna během svých posledních dnů před fatálním ukřižováním.

Většinou si filmy ale netroufají ukázat nejbrutálnější tresty a nejkrutější chvíle posledních hodin před Kristovou smrtí. Mel Gibson se toho ale nebál. Jeho film „Umučení Krista“ z roku 2004 patří dodnes mezi nejkrutější kinematografické kousky o křesťanském mesiáši.

Násilí, krev a vybičování – cenzura neexistuje

Přestože se film dočkal tří nominací na Oscary, stal se z něj velmi kontroverzní snímek. Veškerá hlediska mučení Ježíše byla pomocí techniky zobrazena extrémně dramaticky a drasticky. Navíc se Gibson rozhodl do filmu vložit nové a v Bibli nezmíněné tresty.

Gibson se vždy bránil proti kritikům. Podle něho bylo třeba poukázat na masivní násilí, kterým musel Kristus projít, aby diváci pochopili ohromnou oběť Ježíše. Například samotné vybičování trvá skoro 15 minut, jednomu zločinci je vránou vytrhnuto oko z hlavy a finální propíchnutí Ježíše na kříži je ještě umocněno vodopádem krve a vody. I tak Gibson uznává, že pokud divákovi nedělá dobře nadměrné násilí, neměl by se na film dívat (především ne na druhou půlku snímku), a že by film nedoporučoval dětem do třinácti let.

Kontroverze kvůli antisemitismu a biblické pravdivosti

Mel Gibson sice napsal scénář biblicky korektním jazykem (a vynechal moderní řeč), přesto se nevyhnul historickým chybám. Historici a náboženští učenci se shodli na několika zásadních, dramaturgicky důležitých, ale s dějinami nesouhlasících chybách. Mezi ně patří i zboření židovského chrámu po zemětřesení. Historicky doložené je jen zemětřesení, ale ne zničení chrámu.

Kvůli problematické minulosti Gibsona mu byl taktéž vytknut antisemitismus. Podle kritiků udělal z židovských rolí až moc negativní antagonisty a z římských rolí až moc neutrální charaktery.

Vzhledem k nezlehčenému nelidskému násilí, hodně hrubému zacházení s Kristem a nespočtem negativních kritických reakcí, ale i k pozitivním ohlasům diváků (72 % na ČSFD) a křesťanských institucí, je „Umučení Krista“ jedním z nejspornějších, ba dokonce nejspornější film kinematografické historie.      

Autor: Sandro Riedmann

DOPORUČUJEME

Novinky