Nejhorší filmové parodie všech dob

Nejhorší filmové parodie všech dob
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Parodie jsou asi nejtěžším filmovým žánrem. Musí nás ve značné míře bavit, ale nesmí přehánět – čím šílenější parodie, tím horší. Dobrým příkladem jsou například oba díly filmu „Žhavé výstřely“, které patří do dnes mezi smetánku parodických snímku. Následující filmy jsou ale přesný opak.

Jak funguje dobrá parodie?

Parodický film funguje nejlépe pak, když má děj samotné parodie jistý základ. U prvního dílu filmu „Žhavé výstřely“ připomíná koncept filmu především děj Hollywoodského trháku „Top Gun“, druhý díl se zase držel filmu „Rambo“. Tím aspoň chápeme příběh, a náhodně vložené vsuvky parodující jiné filmy nás mile překvapí a upřímně rozesmějí.

Problém nastává pak, když se parodie snaží jen o to, narvat do devadesáti minut co nejvíce narážek, levných vtipů a rychlých žertů. Film pak ztrácí svou váhu, ztrácí parodickou hloubku a genialitu, a diváci se prostě jen nudí. Úplnými králi parodického pekla jsou Jason Friedberg a Aaron Seltzer, kteří dokázali natočit trojici úplně nejhorších parodií všech dob.

Velkej biják (2007)

Méně je více. Moto, jež by mělo být zaryté do všech dveří filmových studií na světě. Pak by se možná nikdy nezrodila tato katastrofa. Celkem se zde paroduje 49 filmů, celebrit či hudebních klipů, a to je prostě moc.  

Jason Friedberg a Aaron Seltzer zde zkusili parodovat doslova všechno, co před nimi nestihlo utéct. Bohužel to udělali tím nejlevnějším a nejvíce nekreativnějším způsobem vůbec. Místo „Narnie“ tu je „Gnarnie“, místo „Jack Sparrow“ je to „Jack Swallow“ (česky Jack Svalouš, což nedává smysl, protože skoro žádné svaly nemá), místo lva Aslana tu je Aslo a místo Bílé čarodějnice je tu Bílá čubka. Děj nemá tu potřebnou jednu konstantu, první minuty jsou natočeny ve stylu „Karlík a továrna na čokoládu“, pak jsme najednou v Narnií, následují Harry Potter a Piráti z Karibiku a na konec nám zamává Borat. Tento chlípný chaos se odvíjí i v oblíbenosti diváků. Pouhých 26 % na ČSFD, na IMDb dokonce jen 24 %.

Disaster Movie (2008)

Jen o rok později se Friedberg a Seltzer znovu posadili k jednomu stolu a sepsali „scénář“ pro další, ještě horší, a ještě univerzálnější parodií. Tentokrát si řekli, že pouze více může být více. Najde se zde přes 50 parodických vtípků a nespočet strašně trapných scének. Už jen počátek filmu nám dokáže vyhrnout nehty naruby. Roku 10.001 před našim letopočtem se objeví Amy Winehouse před neandertálcem, aby mu řekla, že přesně 29. srpna 2008 nastane konec světa. Pak se hlavní aktéři snaží o záchranu naší planety pomocí vyřešení různých úkolů, jenž jsou (jak jinak) terčem pro parodické fóry.

Kritika se na ně valila ze všech stran. Podle Josh Levina z magazínu Slate jsou Friedberg a Seltzer „Šarlatáni, kteří si nezaslouží ani jeden dolar za svůj vyblitý výtvor“. Nejlépe to ale asi vystihuje německý portál Filmstars. „Za sedmdesát minut se dvěma „kreativním hlavám“ podaří unést všechny možné vtipy do nesnesitelného nebo odporného. Rádoby parodie prostě musí být nenáviděna kvůli nesčetným výpadkům vkusu.“

Také české publikum nenašlo pro Disaster Movie ani špetku lásky a ohodnotilo ohavnou blbost s 15 procenty.

Tohle je sparta! (2008)

V porovnání se zbytkem trapně natočených pokusů o pořádnou a povedenou parodií je „Tohle je sparta!“ asi nejlepším snímkem satanského dua Friedberga/Setzera. To ale samozřejmě neznamená, že se jedná o dobrý film. Panický mix historické kulisy Troji a moderní technologie by mohla být vtipná, kdyby se o scénář a režií postarali lidé, co tomu fakt rozumí.

Pozitivní je, že se zde pokusili o dodržení zlatého pravidla: Držet se především na parodií jednoho filmu. „Tohle je sparta“ připomíná snímek „300“, a jen s mírou použité překvapující vedlejší parodie nás dokážou aspoň pár krát rozesmát. Chvalitebné jsou i kostýmy a kulisa. Většinou se ale díváme na unavenou, zcela zbytečnou a nepříjemnou ztrátu času.

Na ČSFD je to jeden z mála filmů od ďábelské dvojice, co se dostala nad magickou hranici třiceti procent. Rotten Tomatoes (2 %) a IMDb (28 %) nebyly zase až tolik soucitné.

 

Zdroj:

  • autorský text