Tohle jsou hned 4 důvody, proč je Alain Delon nesmrtelný

Tohle jsou hned 4 důvody, proč je Alain Delon nesmrtelný

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Alain Delon, ztělesnění francouzského šarmu a chladného charisma, vytvořil v 60. a 70. letech řadu postav, které se vryly do paměti diváků. Čtyři filmy ukazují jeho proměnlivost od nezbedného hrdiny po odměřeného profesionála, který ovlivnil francouzskou i světovou kinematografii.
Obsah článku
  1. Delon: tvář, kterou kopírovali i napodobovali
  2. Černý tulipán (La Tulipe Noire, 1964)
  3. Samuraj (Le Samouraï, 1967)
  4. Sbohem, příteli (Adieu l'ami, 1968)
  5. Policajt (Un flic, 1972)
  6. Proč se k těmto filmům vracet
  7. Z natáčení a zajímavosti
  8. Reakce diváků a kritika
  9. Z natáčení a zajímavosti
  10. Reakce a odkaz
  11. Z natáčení a drby
  12. Natáčení a zajímavosti
  13. Publikum a kritika

Delon: tvář, kterou kopírovali i napodobovali

Alain Delon se stal symbolem nového evropského hrdiny: pohledný, tajemný, často mlčenlivý, jednoduše herec, jehož image byla stejně důležitá jako herectví. Díky raným úspěchům (Plein Soleil, Rocco a jeho bratři) si získal mezinárodní pozornost a stal se žádaným protagonistou režisérů od René Clémenta po Jeana Pierre Melvilla. Jeho herecký styl, kombinace fyzické krásy, chladného výrazu a intenzity v nitru postavy, ovlivnil nejen francouzské filmy, ale nechal stopu i v italské a americké tvorbě. Po celý život byl Delon zároveň hvězdou bulváru. Bouřlivé soukromí, aféry i politické skandály neodmyslitelně patřily k jeho veřejnému obrazu.

Černý tulipán (La Tulipe Noire, 1964)

Černý tulipán je dobrodružný kostýmní film volně inspirovaný románem Alexandra Dumase. Film kombinuje šermířské scény s romantikou a intrikami aristokracie.

Z natáčení a zajímavosti

Režie se ujal Christian-Jacque. Film se natáčel mimo jiné ve Španělsku (město Cáceres) a v ateliérech Victorine v Nice. Delon hrál dvě odlišné postavy, což mu umožnilo ukázat herecký rozsah – od romantického hrdiny po temnějšího dvojníka. Film měl velký komerční úspěch a v 60. letech obsadil jednu z předních příček francouzských pokladen a nasbíral miliony diváků i za hranicemi Francie.

Reakce diváků a kritika

Publikum ocenilo dobrodružnou atmosféru a Delonovu přitažlivost. Kritika naopak mísila obdiv k produkci s výhradami k hloubce scénáře. Přesto film upevnil Delonovu pozici hvězdného fešáka, schopného zazářit i ve velkofilmu.

Samuraj (Le Samouraï, 1967)

Uznávaný noir režiséra Jeana Pierre Melvilla představuje Delona jako Jefa Costela, profesionálního nájemného vraha, člověka přesného, osamělého, s přísným osobním kodexem. Děj sleduje jeho rutinu, chybný úkon a následné pátrání policie. Film je spíše stylizovanou studií postavy než honičkou.

Z natáčení a zajímavosti

Melville psal roli přímo s Delonem v hlavě a film je často chválen za minimalistický styl – dlouhé záběry, pečlivě komponované scény a Delonův mrtvý pohled jako nástroj napětí. Samuraj se rychle stal kultovním dílem: režiséři a filmaři často zmiňují jeho vliv, kdy Delonova postava byla inspirací pro řadu pozdějších „chladných“ antihrdinů. Film výrazně posílil Delonovu image „muže s ocelovými nervy“.

Reakce a odkaz

Diváci a kritici film přijali nadšeně. Dnes je Le Samouraï považován za mistrovské dílo francouzského filmu a Delonova kreace za jednu z ikon evropského noiru. Film ovlivnil estetiku policejních thrillerů a antihrdinů po celém světě.

Sbohem, příteli (Adieu l'ami, 1968)

Tento kriminální thriller spojuje Alaina Delona s americkou hvězdou Charlesem Bronsonem. Dva bývalí legionáři se spojí, aby provedli riskantní loupež. Společná mise se brzy zkomplikuje sérií zrad a nečekaných zvratů. Film hraje na spolupráci dvou charismatických mužů, na napětí a přátelství.

Z natáčení a drby

Natáčení mělo zajímavé momenty: setkání dvou silných osobností (Delon a Bronson) vedlo k dojmům rivality i vzájemného respektu. V některých zdrojích se hovoří o panovačnosti na place a hereckém soupeření. Film se stal populárním komerčním titulem. Diváci si oblíbili kombinaci Delonova evropského šarmu v kontrastu s Bronsonovou syrovou přítomností.

Policajt (Un flic, 1972)

Un flic je jedním z posledních filmů Jeana Pierre Melvilla a dává Delonovi roli policisty, který se zaplete do světa zločinu a pronásledování gangů. Film staví na napětí, morální dvojznačnosti a Melvillově režijním stylu.

Natáčení a zajímavosti

Melville opět využívá svých osvědčených motivů – profesionální přístup, samota, pomalý rytmus. Film je často považován za Melvillův závěrečný manifest žánru, a Delon tu ukazuje postavu, která má více rozporů než jeho dřívější chladní antihrdinové. Film nese pečeť výtečné kinematografie a všímá si detailů v herecké práci.

Publikum a kritika

Film sklidil respekt u fajnšmekrů a u znalců tohoto stylu filmů a posílil Delonův status seriózního herce schopného hrát komplikované psychologické role.

Proč se k těmto filmům vracet

Černý tulipán, Samuraj, Sbohem, příteli a Policajt ilustruje Delonovu hereckou cestu: z atraktivního muže ve velkofilmu přes estetický noir až po složité, morálně zatížené postavy. Každý snímek přinesl jiný aspekt jeho osobnosti a dohromady tvoří mozaiku, která vysvětluje, proč se Delon stal ikonou nejen francouzské, ale i světové kinematografie. Jeho vliv je patrný v dědictví antihrdiny na filmovém plátně, v estetice evropského thrilleru i v tom, jak se budují filmové image hvězd.

Vychutnejte si tyto filmy, které uvádí Česká televize k připomenutí nedožitých 89. narozenin tohoto mimořádného herce.

  • Černý tulipán 1964 ČT2 15.11.2025 20:00
  • Samuraj 1967 ČT2 14.11.2025 21:45
  • Sbohem, příteli 1968 ČT2 12.11.2025 21:45
  • Policajt 1972 ČT2 14.11.2025 20:00

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře