Smrt stopařek: Napínavé kriminální drama s mladičkou „Arabelou“ a „Xenií“ bylo ve skutečnosti mnohem brutálnější

Smrt stopařek: Napínavé kriminální drama s mladičkou „Arabelou“ a „Xenií“ bylo ve skutečnosti mnohem brutálnější
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
V době svého vzniku se Smrt stopařek těšila značné divácké oblibě. Kriminální žánr v nabídce kin citelně chyběl a diváky zaujalo i výborné řemeslné zpracování pod vedením režiséra Jindřicha Poláka.

Film je zajímavý tím, že hlavní postavou není charismatický vyšetřovatel, ale vrah. A dostává ve filmu hodně velký prostor. Režisér měl šťastnou ruku při jeho hereckém obsazení a vypůjčil si od našich severních sousedů neokoukaného polského herce a kulturistu Marka Perepeczka.

Původně roli dostal Petr Kostka a už se učil text. Nakonec však produkce usoudila, že by tvář vraha měla být divákům naprosto neznámá a také se jednalo o tom, že by role mohla českému herci uškodit v další kariéře.

Film je také vzpomínkou na hereckou dvojici Patrasová – Nagyová, které si spolu zahrály v slavném seriálu Arabela. Právě tento film viděl Václav Vorlíček, když hledal obsazení do pohádkového seriálu, ve kterém byla Nagyová krásná, hodná a naivní a Patrasová hodně sexy a trošku zlobivá. Ve filmu Smrt stopařek byly obě rozverné a důvěřivé, a to je bohužel stálo život.

Kriminální drama bylo v té době i varováním pro mladé dívky, aby nepoužívaly jako způsob dopravy autostop, protože znásilnění nebo snad smrt sice nečekaly každou odvážnou dívku, ale občas se to stalo a i tento příběh byl inspirovaný skutečnou událostí. Navíc ukázal, že ani cestování ve dvou nemusí být zárukou šťastného doražení do cíle.

Filmová fikce versus realita

S násilným řidičem Charvátem se při autostopu setkala jako první servírka Klímová. Byla však natolik duchaplná, aby pochopila, že má šanci na přežití, když bude „spolupracovat“. Navíc už nebyla naivní a vyplašená. Trocha násilí ji ani nebyla proti srsti, a tak se jí podařilo násilného řidiče přesvědčit, že se jí jeho mocenská pozice líbí. Když Charvát pochopil, že mu nic nehrozí, nechal ženu žít.

Navenek působil jako obyčejný člověk, na kterého si dokonce myslela rozvedená majitelka domu, u které žil. S jejím synem měl moc hezký vztah. To vše až do okamžiku, kdy do jeho náklaďáku nastoupily dvě mladé dívky, kterým ujel poslední noční vlak.

Cestou zajel do lesa. Zatímco si jedna dívka odskočila do křoví, popojel dál a její kamarádku znásilnil a uškrtil. Nebezpečnou svědkyni svého činu pak rovněž zardousil. Těla obou dívek odvezl na vzdálenou skládku. Jejich věci spálil doma v kotelně.

Vrahovi zdánlivě vše nahrávalo do karet. Svědek, jenž našel těla, neuměl určit typ auta. Podnik navíc přidělil Charvátovi nové auto. Na hrdlech dívek se však našly otisky, u nichž chyběl palec. Charvát si jej zdeformoval ve vězení. Kriminalisté později objevili další stopy a vše vyústilo v drama, když Charvát unesl malého syna své domácí.

Realita vyděsila i otrlé kriminalisty

Dvojnásobná, sexuálně motivovaná vražda se stala 8. srpna 1976 a nález těl dvou krásných mladých žen byl pro kriminalisty alarmující. Vrah, který nenáviděl ženy, mohl zabíjet dál.

Chycený vrah Miroslav Somora (†34) potom popsal, že dívky ani nekřičely a brzy zůstaly bezvládně ležet. Jedna na sedadle auta, druhá pod ním. To byl okamžik, kdy vzal asi třiceticentimetrový nůž a začal do těl bodat. Ani si nebyl jistý tím, kolikrát a kam je bodl.

V reálu dívky nezemřely uškrcením, ale utahovacím klíčem a nožem. Do těl bodal takovou silou, že v jedné z dívek zlomil nůž. Když se vyřádil, odjel s těly na bezpečnější místo a tam na jedné z mrtvých dívek vykonal soulož. Těla pohodil na skládce poblíž Valašských Klobúk.

V roce 1976, kdy vznikal film, byl vrah s pestrou kriminální minulostí popraven.

Film je k vidění na Prima Max 8. 9. večer (a později 11. 9. večer na Primě).    

Zdroje článku: