Noc na Karlštejně: Hereckým obsazením zamíchala politická cenzura

Noc na Karlštejně: Hereckým obsazením zamíchala politická cenzura
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Veselý muzikál se spoustou zpěvu, tance, a s nezapomenutelnou hudbou Karla Svobody se stal opravdovou perlou českého muzikálového žánru. Avšak začátek natáčení byl jedno velké drama.

Začátek natáčení a zejména jeho obsazení nebylo zdaleka tak jednoduché. Svou roli zde hrála politická cenzura, která v obsazení zamítla řadu hereckých osobností včetně Jiřiny Jiráskové nebo Jana Wericha, který měl ve filmu hrát purkrabího. Jeho roli nakonec převzal těžce nemocný Jaroslav Marvan, který krátce po premiéře zemřel.

Ani Vlastimil Brodský se režimu pro roli otce vlasti nepozdával. Důvodem byly jeho židovské rysy, a navíc mu přitěžovaly role v trezorových snímcích Farářův konec a Všichni dobří rodáci. Režisér muzikálu Zdeněk Podskalský si i přesto Brodského prosadil, dokázal překonat i jeho obavy, že se na roli tak mocného panovníka nehodí. A Brodský potvrdil, že rozsah jeho hereckých schopností je neskutečně široký.

Vyrovnané herecké i pěvecké výkony Karla Högera, Miloše Kopeckého, Waldemara Matušky, Jany Brejchové, Jaromíra Hanzlíka a Daniely Kolářové spolu s písněmi mistra filmové hudby Karla Svobody a posledními texty Jiřího Štajdla jsou ukázkou bezchybné profesionality a důkazem, že se v české kinematografii najdou i muzikálové perly. Písně zlidověly a staly se se doslova nesmrtelnými. Stačí zmínit názvy: “Do věží”, “Lásko má já stůňu”, “Ten kdo nedumá”, či “Jede král” a už každému v mysli melodie zní. 

Snímek vznikl na motivy stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického z roku 1884. Předcházely mu němý film z roku 1919 a nepříliš televizní film z roku 1965. Zpracování Zdeňka Podskalského je zdaleka nejúspěšnější a vyvolalo velký zájem divadelních dramaturgů po celé vlasti.