Mizerná nabídka v televizním vysílání přeje VOD službám
Běžná kina se vytratila, lidé z venkova zrovna netouží cestovat desítky kilometrů do multikina, obzvláště když jsou i jiné a cenově dostupné možnosti. Češi už začínají mít dost filmů, které mají v televizním vysílání kvůli reklamám stopáž delší než 3 hodiny, a ani dokola opakované stále stejné filmy a seriály už nikoho moc netěší. Ukázková smršť stále stejných pořadů, několikrát v týdnu reprízovaných, jako by šlo o novinky, které si nikdo nechce nechat ujít, přijde zase za pár týdnů o Vánocích a ani pár ohlašovaných novinek diváky neuspokojí.
Hlavně v deštivém počasí a v krátkých tmavých dnech dává řada lidí přednost trávit volný čas doma. Je to také ekonomicky nejméně náročné a z uspořených peněz se dá naplánovat třeba krásná letní dovolená.
Placené filmové platformy dnes mohou směle konkurovat novinkám v kině a nabídka je tak pestrá, že jen málokomu vadí, když si na nový film pár měsíců počká, než se objeví právě v nabídce VOD.
Jak vyplývá z průzkumů, každá třetí domácnost už pravidelně sleduje placenou službu jako je VOYO, Prima+, Netflix, HBO Max, SkyShowtime, Disney+ a další. Na rozdíl od vysílání veřejnoprávní televize si platící divák může v případě videoték vybrat, za co své peníze utratí.
Pro českého diváka, který upřednostňuje českou tvorbu, jsou jasnou volbou první dvě zmíněné platformy, které nabízí nejen oblíbené starší pořady, ale začíná se blýskat na lepší časy a nabídka nové tvorby se pomalu začíná přizpůsobovat přání diváků. Jak TV Nova, tak i TV Prima už snad pochopily, že za placený obsah musí divákům nabídnout atraktivní pořady. Sledovanost v předpremiérách před zařazením do běžného vysílání (bez reklam) je sice lákavá, ale zase ne tolik, aby to diváky hnalo k předplatnému. Je potřeba víc takových projektů, jako jsou například v současnosti z české tvorby Extraktoři, Matematika zločinu, Půlnoční zpověď, Sedm schodů k moci a další, aby Češi otevřeli peněženky.
Pro zahraniční tvorbu je stále nejoblíbenější Netflix, který sice udělal nepopulární opatření ohledně sdílení, ale kupodivu jeho zákazníci neutekli, naopak se jejich počet navýšil.
Mladší generace sice stále upřednostňuje sledování videí zdarma, ale pro rodinu je už kvůli pohodlí lepší sáhnout po službě, která stojí za měsíc tolik jako návštěva jednoho představení jedné osoby v kině. Navíc doba, za kterou se filmy z kina dostávají do videoték, se stále zkracuje.
Vlastně zůstává otázkou, jak dlouho se komerční televize s filmy a seriály, které spíše připomínají pásma reklam s vloženými útržky filmů (seriálů), ještě udrží. Nejspíš to nezachrání ani různé reality show a zábavné pořady, protože i ty mají své místo na placených platformách.
- mediaguru,
- Autorský text