Dnes se ve 14:40 celé Česko přilepí k televizi. ČT2 vysílá trhák s nejkrásnějším hereckým párem historie v hlavní roli

Dnes se ve 14:40 celé Česko přilepí k televizi.  ČT2 vysílá trhák s nejkrásnějším hereckým párem historie v hlavní roli

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Romantické melodrama Christine (u nás jako Kristýna) z roku 1958 dnes působí jako ozvěna dávné elegance, ale i jako klíčový okamžik filmové historie. Setkání Romy Schneider a Alaina Delona odstartovalo nejen tragický příběh na plátně, ale i osudovou lásku mimo něj.
Obsah článku
  1. Láska ve stínu valčíků a pistolí
  2. Romy Schneider mezi Sissi a tragédií
  3. Alain Delon a setkání, které změnilo všechno
  4. Historka z letiště a kouzlo zákulisí
  5. Film jako ozvěna jedné lásky

Film Christine režiséra Pierra Gasparda Huita se na první pohled tváří jako klasické kostýmní melodrama s valčíky, uniformami a osudovou láskou. Při bližším pohledu se však mění v pozoruhodný dokument jedné přelomové chvíle evropské kinematografie. Právě zde se poprvé potkali Romy Schneider a Alain Delon, dvě budoucí legendy, jejichž osobní příběh se stal neméně dramatickým než samotný film. Christine je adaptací dramatu Arthura Schnitzlera Liebelei a navazuje na slavnou verzi Maxe Ophülse z třicátých let, přičemž se snaží znovu vyvolat atmosféru Vídně na počátku dvacátého století, kdy láska bývala hrou a čest otázkou života a smrti.

Láska ve stínu valčíků a pistolí

Děj filmu se odehrává roku 1906 ve Vídni. Mladý dragounský poručík Franz Lobheiner vede bezstarostný život plný milostných dobrodružství, jak to koneckonců jeho okolí považuje za samozřejmé. Je zapleten do poměru s baronkou Lenou Eggersdorfovou, vdanou ženou, která představuje typ osudové femme fatale. Vše se změní ve chvíli, kdy Franz pozná křehkou a něžnou Christine. Poprvé v životě se skutečně zamiluje a začne snít o manželství a klidném životě.

Jenže svět, v němž se pohybuje, podobné sny netoleruje. Odhalená nevěra baronky vede k výzvě na souboj, kterou Franz přijímá v duchu důstojnického kodexu. Bezstarostná filozofie rozptýlení a krátkých románků, o níž Schnitzler píše s ironickým odstupem, se náhle mění v tragédii. Milostný příběh Christine a Franze tak končí stejně neodvratně, jako začal. Krásně, naivně a bolestně.

Romy Schneider mezi Sissi a tragédií

Pro Romy Schneider byl film Christine zásadním mezníkem. Bylo jí pouhých dvacet let, přesto už patřila k největším evropským hvězdám díky trilogii Sissi. Právě Christine se stala jejím prvním francouzským filmem a zároveň symbolickým rozloučením s obrazem nevinné císařovny. Zajímavostí je, že si zde zahrála roli, kterou o pětadvacet let dříve ztvárnila její matka Magda Schneiderová ve filmu Liebelei režiséra Maxe Ophülse.

Romy tehdy nemluvila plynně francouzsky, a proto byla předabována herečkou Gilberte Aubry, jež jí propůjčila hlas už v sérii Sissi. Přesto její tvář, gesta a jemná melancholie dokázaly naplnit postavu Christine emocemi, které přesahují samotné dialogy. Kritici později film hodnotili rozpačitě, avšak právě Romyina přítomnost mu dodává dodnes zvláštní půvab.

Alain Delon a setkání, které změnilo všechno

Pro Alaina Delona znamenala Christine jednu z prvních velkých příležitostí. Mladý herec tehdy teprve vstupoval na filmovou scénu a jeho poručík Franz působí místy ještě neohrabaně, jindy už však nese zárodky charismatu, které z něj později udělalo ikonu. Honorář tehdy odrážel rozdíl v postavení herců. Zatímco Delon a Jean Claude Brialy obdrželi každý 300 tisíc franků, Romy Schneider si jako zavedená hvězda přišla na 70 milionů franků.

Právě na tomto natáčení se však odehrálo něco, co žádný producent neplánoval. Romy a Alain se do sebe zamilovali. Po skončení filmu Romy opustila rodinu, s Delonem se zasnoubila a odešla za ním do Paříže. Alain ji uvedl do světa francouzského filmu a seznámil s Luchinem Viscontim, čímž se její kariéra definitivně posunula k náročným a tragickým rolím. Sága Sissi tím skončila a pro tuto hereckou ikonu začala zcela nová kapitola.

Historka z letiště a kouzlo zákulisí

Atmosféru prvního setkání Romy Schneider a Alaina Delona dodnes připomíná vzpomínka Jeana Claude Brialyho. Jak sám s humorem vyprávěl, čekali na Romy na letišti Orly, kam přiletěla z Berlína. Producent jí poslal obrovskou kytici červených růží. Delon, který prý nikdy nic nenosil, se tvářil nenápadně, a tak růže držel Brialy. Jakmile se Romy objevila, Delon mu je vytrhl a slavnostně jí je předal. Romy je však vzápětí podala zpět Brialymu, protože sama také nerada něco nosila. Nakonec tak kytici držel opět on, a ještě musel tlumočit, protože Alain neuměl německy. První dialog budoucího slavného páru tak probíhal přes prostředníka.

Film jako ozvěna jedné lásky

Christine dnes možná nepůsobí jako vrchol svého žánru, některé dialogy zestárly, studijní kulisy působí uměle a děj je předvídatelný. Přesto má film zvláštní hodnotu. Je svědkem okamžiku, kdy se setkaly dvě výjimečné osobnosti a kdy se z filmového příběhu zrodil skutečný román. Valčíky, uniformy a tragický souboj zde tvoří kulisu nejen pro Schnitzlerovu látku, ale i pro začátek jedné z nejslavnějších lásek evropského filmu. Právě proto má Christine své místo v dějinách kinematografie. Ne jako dokonalé dílo, ale jako osudový moment, který změnil životy svých protagonistů.

Ve vysílání na ČT2 26. 12. 2025 ve 14:40.

 

 

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře