Císařův pekař a Pekařův císař: Werich si svůj sen o Golemovi splnil až na druhý pokus a Voskovce se to dotklo

Císařův pekař a Pekařův císař: Werich si svůj sen o Golemovi splnil až na druhý pokus a Voskovce se to dotklo
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Velkofilm Císařův pekař a Pekařův císař z roku 1951 už patři neodmyslitelně do vánoční nabídky televizních stanic. Film představoval jeden z finančně nejnáročnějších projektů v poválečné době, drahý byl Golem, dobové kostýmy, průtahy v natáčení i použitý barevný materiál, na který se natáčelo.

První pokus s Golemem nevyšel podle plánu

Toto oblíbené Werichovo téma bylo jeho splněným snem. Werich si už dlouho přál uplatnit nápad s Golemem ve filmu. Původně na scénáři pracoval s Jiřím Voskovcem. Hotový scénář potom nabídli známému francouzskému režisérovi Duvivierovi, jenže ten vůbec nepochopil komediální nadsázku a zpracoval scénář jako film plný strachu a hrůzy.

Podruhé už bez Voskovce

Uplynulo několik let, Voskovec mezitím odešel do Ameriky a Werich znovu oprášil téma Golem. Začal pracovat na novém scénáři s Jiřím Brdečkou a jako režiséra si vybral Jiřího Krejčíka. Ten byl pověstný svou dokonalou přípravou a opravdu nic nepodcenil. Nešetřilo se na ničem. Dokonce se nechaly vyrobit na zakázku i speciální látky podle historických vzorů, pro kostýmy císaře. Ty se potom šily převážně ručně.

Problémy doprovázely film od začátku natáčení

Už na začátku natáčení ale spolupráce Wericha a Krejčíka nefungovala a Werich nakonec režiséra vyměnil. Příležitost dostal Martin Frič. Změnilo se i část hereckého obsazení. Mladičkou Kačírkovou nahradila známá hvězda Nataša Golová, která byla od války na černé listině a role Sirael ji dala novou šanci vrátit se k filmování.

Veselý příběh zasazený do prostředí císařského dvora Rudolfa II., kde si Werich zahrál kromě císaře i jeho pekaře Matěje a kde se vše točilo kolem ohromné postavy Golema, se líbil v mnoha zemích světa. Jedině v Rakousku se film nedočkal uznání, protože údajně vykreslil Rudolfa II, jako idiota, což rozhodně nebyl.

Jiří Voskovec nevzal moc dobře to, že Werich realizoval jejich společný sen sám a ani mu symbolicky nenabídl účast.

Ve filmu se potkala skvělá herecká sestava, jako například František Filipovský, Miloš Nedbal, Marie Vášová, Nataša Golová, Zdeněk Štěpánek, Bohuš Záhorský, Lubomír Lipský, Josef Hlinomaz a další.

Osud hliněného obra

Práva na Golema zdědila dcera jeho tvůrce Dagmar Dományová, která si soudní cestou vysoudila peníze od všech, kdo Golema využili, a tak dnes impozantní obr vytvořený sochařem Jaroslavem Horejcem pobývá opuštěný v barrandovských ateliérech a nikdo k němu nesmí.