Ceny Oscar se podřizují rovnostářskému nátlaku a mění pravidla. Už žádné filmy jen s bílými muži

Ceny Oscar se podřizují rovnostářskému nátlaku a mění pravidla. Už žádné filmy jen s bílými muži
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
V dnešní době se ve všech sférách veřejného života prosazuje rovnost mezi pohlavími, rasami, genderovými identitami a sexuálními orientacemi. Změna pravidel se nově týká i nejprestižnějších filmových cen Oscar.

Oscarová Akademie rozhodla, že pro nominaci v hlavní kategorii Nejlepší film musí snímek splňovat přísná pravidla. Již v minulých letech se objevovaly názory, že nepoměrně mnoho sošek získávají běloši a zejména muži. Byl to tak pochopitelný krok Akademie, aby se vyhla případné kritice za podporu onoho „kultu” bílého heterosexuálního muže. Oficiální stanovisko je ale takové, že udílení cen chce podpořit vznik snímků, které zobrazují rozmanitost a podporují rovnost. 

V úplnou platnost vejdou pravidla v roce 2024. Proto, aby mohl být film nominován, musí splnit alespoň dvě ze čtyř kritérií, takzvaných standardů. 

Standard A

Existují tři cesty ke splnění tohoto bodu. Buď hlavní roli ztvární někdo z etnické minority, tedy postava nebělocha, nebo alespoň 30 % ze všech dalších postav budou tvořit další minority, LGBT menšina, ženy nebo lidé s postižením. Alternativou je, že příběh sám se zaměřuje na problematiku týkající se menšin a diskriminovaných. 

Standard B

Alespoň dva členové z hlavního tvůrčího týmu jsou příslušníky některé z menšin a zároveň je jeden z nich jiné barvy pleti. Druhou možností pro splnění toho kritéria je, že přinejmenším šest osob z širšího štábu je členy některé z minorit. Třetí alternativou je, že alespoň 30 % z celého štábu se řadí do menšiny.

Standard C

Toto kritérium má podpořit začínající filmaře z diskriminovaných skupin. V závislosti na rozsahu projektu produkce platí stážisty nebo zřizuje učňovské pozice.

Standard D

Tento bod je nejširší možností jak alespoň dvě kritéria splnit. Požaduje dostatečné zastoupení minorit v rámci marketingu, distribuce a PR.