Jeden z nejdražších vtípků filmové historie dnes po 22. hodině u vás v obýváku

Jeden z nejdražších vtípků filmové historie dnes po 22. hodině u vás v obýváku

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Když Philippe de Broca v polovině 60. let volal „akce!“, nečekal, že jeho další výlet po světě překoná i bláznivé nástrahy Muže z Ria. Muž z Hongkongu měl být zábavnou, rychle řezanou dobrodružnou fraškou, a nakonec se stal se především kaskadérskou exhibicí a jednou z filmových legend.
Obsah článku
  1. Exotika, hory a městská džungle
  2. Jak vznikal film: improvizace nad plánem
  3. Belmondo opět jako kaskadér a herec, který se nebojí padat
  4. Zajímavosti
  5. Image a sláva — co Belmondo z role získal
  6. Děj nebyl tak podstatný, diváci chtěli hlavně honičky a vtipy
  7. Přijetí filmu, úspěch, recenze

Exotika, hory a městská džungle

De Broca a jeho štáb neváhali kvůli natáčení procestovat kus světa. Ve snímku jsou záběry z Hongkongu, kousky z Indie (včetně oblastí kolem Agry), úchvatné sekvence natočené v Nepálu s výhledem na Himálaje a exotické exteriéry natočené v Malajsii. Vše dohromady dává filmu pocit opravdového cestopisu 60. let. Produkce startovala už v lednu 1965 v Nepálu, později se točilo v Hongkongu a v Paříži. Ta šíře lokací dává filmu svobodu improvizace, ale zároveň pro natáčení přinesla logistické peklo.

Jak vznikal film: improvizace nad plánem

Podobně jako u Muže z Ria, nechal de Broca scénář částečně volný. Kamera sbírala podněty v terénu, štáb točil gagy a akci podle okamžiku, scénář se pak upravoval. Takový způsob práce dal filmu spontánní rytmus: gagy, honičky, výhledy na památky a divoké přechody po horských stezkách. Výsledkem je film, který víc než logikou žije energií natáčení.

Belmondo opět jako kaskadér a herec, který se nebojí padat

Jean-Paul Belmondo už měl pověst muže, který rád dělá své vlastní kaskadérské kousky, a Muž z Hongkongu mu dal další příležitost. V de Brocově filmu je Belmondo atlet, který skáče, padá, utíká a létá. Ve filmu jsou šarvátky a scény natáčené na hraně. Belmondo byl známý tím, že nechal Gila Delamareho a další kaskadéry vymyslet ty nejdivočejší kousky, které pak sám zkoušel. Gil Delamare, legendární koordinátor triků, dodal filmu vizuál nefalšovaných kaskád a technik, které v 60. letech v Evropě neměly konkurenci.

Belmondo si tu zahrával se štěstím. Sám si vyzkoušel např. závěsné scény ve vzduchu, honičky po tržištích i riskantní pádové momenty. Tyto scény posílily jeho image „muže akce“, svobodného štíhlého dobrodruha, který kombinuje šarm s fyzickým umem. Fotky Belmonda z natáčení, špinavého od prachu a s rozesmátým výrazem, utvrdily diváky, že on je ten, kdo skutečně dostojí své pověsti sympatického blázna, který riskuje kvůli filmu život.

dobový plakát k filmu
dobový plakát k filmu | Zdroj: SaddakoCZ / themoviedb.org

Zajímavosti

Balónová scéna: Podle dobových i pozdějších záznamů Belmondo během natáčení v balónu „vtipkoval“ natolik, že kolega Paul Préboist se prý rozplakal smíchem. Scéna je dodnes zmiňovaná jako jedno z nejlehčích, ale zároveň nejméně předvídatelných natáčecích míst.

Himalájské štace: Natáčení v Nepálu přineslo nejen krásné panoráma, ale i výškové a klimatické komplikace. Pohyb štábu mezi horskými vesnicemi a chrámovými kopci musel být rychlý a improvizovaný.

Gil Delamare: Bývalý „mistr triků“, který už měl na kontě šílené sekvence pro jiné velké francouzské komedie, dohlížel na to, aby šílené nápady měly technické zázemí. Film je tak mixem vtípků, improvizace a dobře promyšlených riskantních scén.

Image a sláva — co Belmondo z role získal

Belmondo už po úspěchu Muže z Ria posílil svou značku „akčního elegána“ a Muž z Hongkongu potvrdil jeho postavení. Film byl v roce 1965 populární (ve Francii dosáhl přes dva a půl milionu diváků a patřil mezi deset nejpopulárnějších filmů roku), takže Belmondo získal další vlnu mezinárodní slávy a zvedl svou hodnotu.

Navíc natáčení s Ursulou Andress, které podle dobových zpráv přerostlo v delší vztah, přidalo Belmondovi i bulvární pozornost. Andress a Belmondo se po natáčení skutečně nějaký čas stýkali a publikem to bylo vnímáno jako žhavé spojení dvou filmových ikon. To byl ten druh žhavého drbu, který pozvedl publicitu snímku na maximum.

Děj nebyl tak podstatný, diváci chtěli hlavně honičky a vtipy

Děj je jednoduchý a cílem je spíš posunout hrdinu z jednoho šprýmu do druhého. Znuděný milionář Artur Lempereur (Belmondo) se zoufale snaží najít důvod žít. Po sérii nepovedených pokusů ukončit svůj život dostane nápad najmout si vraha. A pak zažije sérii honiček, útěků, romantických pádů a nepředvídatelných dobrodružství.

Přijetí filmu, úspěch, recenze

Film se v době premiéry těšil solidní návštěvnosti a dobrým komerčním výsledkům, obzvlášť ve Francii. Kritici byli smíšení, chválili rychlé tempo, Belmondovu přirozenost a exotické lokace. Záporné poznámky mířily k volnosti děje a občasné povrchnosti. Dnes se film nazývá „zábavným produktem své doby“ a patří do série dobrodružných komedií, které bavily mezinárodní publikum.

V Československu si Muž z Hongkongu získal přízeň milovníků Belmonda, jeho kombinace šarmu, fyzické energie a komediálního postřehu se tu líbila. Film je v českých databázích hodnocen jako „příjemná drobná klasika“, která sice nepatří k největším dílům, ale poslouží skvěle pro nostalgický a dobrodružný večer. Čeští diváci ocenili hlavně exotiku lokací a Belmondův talent pro „klukovské“ kaskadérské kousky.

Tenhle film je jednou z těch retro jízd, kde se střetnou výrazná hvězdná osobnost, odvážná režijní vizitka a chuť riskovat. Pokud máte rádi mix humoru, divokých kousků a filmového cestopisu, Belmondova energie vás s příchodem podzimního chladu zahřeje. Vztah Belmonda a Ursuly Andress tenhle snímek i mimo plátno pořádně „prohřál“.

Ve vysílání 27. 9. na ČT1 večer.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře