Poslední z Aporveru: Pokus o velkolepou českou fantasy aneb největší "tunel" v dějinách tuzemské kinematografie

Poslední z Aporveru: Pokus o velkolepou českou fantasy aneb největší "tunel" v dějinách tuzemské kinematografie
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Velkolepá česká fantasy. Přesně taková pověst předcházela snímek Poslední z Aporveru. Namísto toho má štáb na svědomí spíš velkolepý průšvih. Snímek došel až k soudu, kde padají slova o dotačním podvodu.

Velkolepá fantasy, která nevznikla

Trikový film režiséra Tomáše Krejčího měl kombinovat živé herce s animací. Obsazení lákalo na Tami Stronach, soundtrack sliboval Markétu Irglovou, která společně s kapelou Zrní vytvořila titulní píseň a klip.

Na filmu začali tvůrci pracovat už v roce 2011. Plánovaný rozpočet činil astronomických 240 milionů korun. Neobvykle vysokou dotací vznik podpořil Státní fond kinematografie, neboť se mělo jednat o unikátní audiovizuální dílo navazující na trikové pojetí Karla Zemana. Celkem 18 milionů do filmu dále investovala Česká televize.

Do kin se ovšem film zřejmě nikdy nepodívá, v současnosti totiž stále není hotový. Původně se přitom měla premiéra konat už po roce. V roce 2013 vypustili tvůrci do světa trailer a slíbili premiéru na rok 2017.

Premiéra by se odsouvala možná dodnes, kdyby fond nepodal na tvůrce žalobu. Padlo obvinění z dotačního podvodu. Filmaři totiž cenu snímku údajně fiktivně navyšovali, čímž fond připravili o 13 milionů korun.

Došlo k podvodu s dotacemi?

Společnost CZ PAP se měla podílet na další práci na snímku, například přetvořit podklady do 3D provedení. Filmaři údajně věděli, že nic takového CZ PAP nedodá. Režisér Krejčí se však bránil, že společnost rozhodně fiktivní nebyla a výstupy viděl.

Podle jeho slov se natáčení potýkalo s finančními problémy, postprodukce vázla a studia požadovala další finance. Jednatel CZ PAP Petr Hemmr slíbil do snímku vložit technologie, což se mělo jevit jako poslední možnost, jak ještě rozpracovaný záměr zachránit.

Hemmr ovšem místo toho skončil jako další spoluobžalovaný. Před soudem se ocitl také Jiří Košťál, druhý společník Actor‘s Runway Agency, která snímek produkovala. V roce 2016 už společnost vyhlásila úpadek.

Film, dnes považovaný za technicky zastaralý, skončil v dražbě, neboť na celý projekt byla uvalena insolvence. Fond nyní po tvůrcích požaduje náhradu škody. U aktuálně probíhajícího soudu však režisér Tomáš Krejčí žalobu odmítl.