Byli elegantní, charismatičtí a klidní. Dnešní herci jim nesahají ani po kotníky

Byli elegantní, charismatičtí a klidní. Dnešní herci jim nesahají ani po kotníky

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
O úspěchu žen ve filmu prý rozhodují stejnou měrou ženy i muži. Ženy hledají ve výrazu a chování herečky vyjádření sebe samých, muži podléhají kouzlu ženství. S filmovými hrdiny je to jinak. O jejich úspěchu rozhodují hlavně ženy, neboť promítají do herců své představy o ideálním partnerovi.
Obsah článku
  1. Alain Delon (1935–2024)
  2. Marlon Brando (1924–2004)
  3. Sean Connery (1930–2020)
  4. Jean-Paul Belmondo (1933–2021)
  5. Peter O'Toole (1932–2013)
  6. Jean Sorel (1934)
  7. Richard Burton (1925–1984)
  8. Závěrem

Některým filmovým svůdníkům vydržela jejich pověst téměř celý život a zastínila i jejich skutečný talent. O tom, co si o filmových idolech mysleli ti, kterým ženy padaly k nohám, se dozvíte níže. Pravdou je, že časy se mění a dnes by se možná někteří z nich na šarm a vypracované tělo už spoléhat nemohli. Ženy dnes nechtějí posuzovat filmové postavy pouze podle zevnějšku, ale ruku na srdce, není na některé z nich opravdu pěkný pohled?

Alain Delon (1935–2024)

Přitažlivý zevnějšek je velmi důležitý. Ale on sám časem nudí. Krásný muž na plátně musí mít i talent. Musí si udržet jakousi ryzost, bez níž žádný talent neexistuje. To, co zbývá, je pouze technika. A to je málo.

Marlon Brando
Marlon Brando, 1948 | Zdroj: Public domain (Studio Harcourt), Wikimedia commons

Marlon Brando (1924–2004)

Moji předchůdci na plátně byli krásní, měli dokonalé rysy a nádherné postavy plné svalů. Dnes jsou často malí, mají někdy i křivý nos a málo vlasů. S profesionálními milenci, neodolatelnými dobyvateli ženských srdcí je konec. Je to vlastně přirozené. Dnes, kdy ženy získaly určitou svobodu, vyžadují od svůdce především konkrétní mužnost. Převaha fyzické přitažlivosti nad citem i vítězství reality nad snem sesadily romantické svůdce z trůnu. Mohli existovat pouze ve světě, ve kterém ženy samy bránily svou cnost. Ale ve chvíli, kdy se staly lehce přístupnými a leckdy i bezostyšnými, je muž, který se zabývá sváděním jen ze sportu, nezajímavý. Pravým svůdcem je dnes ten, komu se podaří udržet si ženu věrnou alespoň rok a půl.

Sean Connery, 1960
Sean Connery, 1960 | Zdroj: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Sean Connery (1930–2020)

Jakživ jsem neměl tvář milovníka. A stejně jsem prorazil, jenže z jiných příčin. Ovšem myslím si, že uplatnit se ve filmu bez hezkého obličeje není lehké. (Podle mínění jistého kolegy působilo kouzlo Conneryho v roli Jamese Bonda proto, že ženy touží po rychlých, nezávazných dobrodružstvích. Ve filmovém svůdci už nevidí ideálního manžela, ale příležitostného milence.)

Jean-Paul Belmondo, 1962
Jean-Paul Belmondo, 1962 | Zdroj: Public domain (Keystone-France / Gamma-Keystone), Wikimedia commons

Jean-Paul Belmondo (1933–2021)

Kdybych se byl narodil za časů Rudolfa Valentýna, byl bych se mohl jít znovu obléct a vyklidit pole. Při troše štěstí jsem mohl hrát jeho přítele, nepřítele, nebo alespoň oddaného šoféra, ale nikdy ne hlavní roli. Dnes bych naopak nedosáhl úspěchu, nemít rozbitý nos… Ženy se mi vždy líbily a láska mě moc nezajímala. Ale to žena vycítí, i když vás vidí pouze na plátně.

Peter O'Toole, 1962
Peter O'Toole, 1962 | Zdroj: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Peter O'Toole (1932–2013)

(Říkalo se o něm, že se chtěl líbit za každou cenu každému, bez ohledu na věk a pohlaví.)

Podle mě spočívá v dnešní době sex-appeal v křehkosti, pošetilosti, náladovosti a přece jen i v určité fyzické kráse. Svůdné osoby jsou osoby s několika tvářemi, protože být rozmanitý je dnes jediný způsob hrdinství. Je-li člověk zjevně křehký, neurotický a dětský, líbí se ženám. Stejně těm, které touží ochraňovat, jako těm, které doufají, že budou moci snadno dominovat. Takový člověk se ale líbí i pravým mužům, kteří si uvědomují svou převahu nad ním, a přitom jim dělá dobře, že v něm nacházejí své skryté slabosti.

Jean Sorel, 1966
Jean Sorel, 1966 | Zdroj: Public domain (Ron Kroon (Anefo)), Wikimedia commons

Jean Sorel (1934)

Každý herec po několika málo letech práce ví, která jeho gesta, postoje a pohledy se líbí, a dělá je. Smyslnost je podle mě důležitější než sex-appeal nebo dokonce krása. Hercům v minulosti pomáhaly role šité na tělo. Jejich hrdinové byli vždy jednoznační, příkladní, jakoby stvořeni z jednoho kusu, prostí. Dnes ve filmu platí realismus a pravda. Postavy, které ztělesňujeme my, jsou složité, mají více tváří. Zdají-li se méně mužnými, je to proto, že jsou pravdivější.

Richard Burton, 1953
Richard Burton, 1953 | Zdroj: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Richard Burton (1925–1984)

Krásu si herec musí stvořit. Musí umět vzbudit přesvědčení, že je krásný, stejně jako na plátně předstírá, že je králem nebo námořním kapitánem. Způsobů, jak toho dosáhnout, je bezpočet a herecké řemeslo člověka naučí používat je. Jediné, co je nevyhnutelně třeba, je mít sex-appeal.

Závěrem

Ani tito hrdinové filmového plátna se neshodli, jak to s těmi svůdci vlastně je. Když zalistujeme v rejstříku herců, co byli na vrcholu své kariéry už před pár desítkami let, i český film měl své svůdce, kteří uměli přitahovat ženy. Patřil mezi ně určitě Petr Kostka, Vladimír Ráž, Petr Čepek, Josef Abrhám, Jan Tříska, Radoslav Brzobohatý nebo Jiří Bartoška. Najít ale v dnešních mladých hercích svůdce, to už je trochu složitější…

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře