Chyby a nepřesnosti ve válečných filmech: Kde končí filmařská licence a začíná překrucování historie

Chyby a nepřesnosti ve válečných filmech: Kde končí filmařská licence a začíná překrucování historie

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Válečné filmy patří k oblíbeným žánrům tvůrců na celém světě. Válka totiž nabízí drama a emoce v nadprůměrné míře. Současně ale někdy filmaři zapomínají na to, že ztvárňují reálné děje.
Obsah článku
  1. Příklady filmových nepřesností  
  2. Nekonečný seznam chyb
  3. Závěr

Příklady filmových nepřesností  

Kde jinde začít probírat nepřesnosti ve válečných filmech než u toho, který má vazbu na české prostředí. Velkofilm Anthropoid sice na jednu stranu přitáhl pozornost mnoha lidí na celém světě k naší historii, na druhou stranu se ale nevyhnul opakování některých chyb a klišé. Zmínit lze například fakt, že heroický boj parašutistů v kostele v pražské Resslově ulici se musel na jejich straně obejít bez jediného samopalu. K dispozici měli jen několik pistolí. Při boji také nepadl žádný německý voják.

Přesunout se můžeme do roku 2001 k filmu Pearl Harbor. K šedesátému výročí japonského útoku byl natočen velkolepý spektákl, který ovšem chybami doslova přetékal. Samotné angažmá jednoho z hlavních hrdinů v evropské válce, konkrétně ve skupině amerických dobrovolníků z tzv. Eagle Squadron, by tímto způsobem proběhnout nemohlo. O angažmá stíhacích pilotů v kokpitu bombardérů při slavném Doolittleově náletu na Tokio ani dalším balíku chyb se raději zmiňovat nebudeme.

Doslova etalonem špatného válečného filmu se stal snímek U-571. Posádka americké ponorky zde získá prototyp šifrovacího stroje Enigma. Ve skutečnosti se tento zásadní úspěch povedl britskému torpédoborci. A aby toho nebylo málo, stalo se tak několik měsíců předtím, než Spojené státy vůbec vstoupily do války. Chyby tohoto typu mohou řadě lidí zcela pokřivit vědomí o historické realitě.

Ani tolik oceňované drama Nejtemnější hodina o Winstonu Churchillovi se nevyhnulo scénám, které žádný reálný předobraz nemají a mít nemohou. Rozhovor ministerského předsedy s obyčejnými lidmi v metru, kteří jej přesvědčují o svém odhodlání bojovat a nevzdávat se, je scénou velmi emotivní a filmařsky skvěle zpracovanou. Nic takového se ale ani vzdáleně nestalo. Alespoň o tom nemáme jeden jediný doklad.

Nekonečný seznam chyb

Výčet chyb ve válečných filmech by vydal na solidně obsáhlou publikaci. Některé z nich spočívají v tom, že tvůrci některá fakta úplně vynechají, jiné si upraví tak, aby jim pomohli vytvořit co nejzábavnější, nejemotivnější a nejdramatičtější příběh. 

Zajímavé je, že většinu chyb ve válečných filmech najdeme ve snímcích pocházejících ze zemí, které tvořili vítěznou koalici ve druhé světové válce. Není to tak úplně náhoda. Vítězství v největším konfliktu v historii lidstva považují zcela oprávněně za triumf, který si zaslouží oslavu.

Bohužel mají často pocit, že je tento fakt ospravedlňuje k heroizaci a celkovému upravování válečných příběhů. Ne snad, že by se tyto fenomény týkaly jen filmů druhoválečných, právě u nich ale bývají nepřesnosti nejsledovanější a doslova pod drobnohledem. Bohužel platí, že diváci mnohdy o skutečnou historii nestojí, resp. spokojí se s pouhým pocitem historické přesnosti. Ekonomicky tak filmy svůj účel plní. Pokud v nich hledáme i smysl výukový, bývá to horší.

Závěr

Jedná se jen o malou ochutnávku toho, co filmaři vydávají za historii, i když dobře vědí, že se o skutečnou historii nejedná. Argument, že filmařská licence je ospravedlnitelná a filmař zkrátka potřebuje pracovat s postavami, které prochází nějakým vývojem, je do jisté míry oprávněný. Vše ale musí mít určitou míru. A tu filmaři často překračují.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře