Nejočekávanější podzimní novinka na Netflixu: Seriál, který redefinuje apokalyptickou fikci


Reakce k článku
Podělte se o svou reakciTak začíná „El refugio atómico“, nová a ambiciózní produkce Netflixu od španělských tvůrců. Pod seriálem jsou podepsáni Álex Pina a Esther Martínez Lobato, duo stojící za globálními fenomény, jako je Papírový dům nebo Holky z červeného gauče. Tentokrát se však nejedná o pouhý seriál, ale o projekt, který si klade za cíl vytvořit imaginární apokalypsu. Vítejte ve světě, kde strach zvyšuje zájem o prodej a luxus ještě více. Vítejte ve světě utvořeném pro ty nejbohatší lidi.
Možná už to začalo
Pandemie, geopolitické napětí, nekontrolovaná umělá inteligence, změna klimatu... Žijeme v nebezpečné době a není náhodou, že původní nápad na seriál se zrodil po novinové zprávě o šíření luxusních bunkrů postavených v USA a Evropě, určených pouze pro milionáře, kteří si chtěli zajistit přežití tváří v tvář jakékoli globální katastrofě. Netflix viděl příležitost proměnit tuto dystopii v seriál schopný přivést k zamyšlení, co je ještě fikce a co se klidně může zítra stát.
Atomový úkryt je koncipován jako příjemné místo k životu. Je pod zemí, ale beze stopy temnoty nebo klaustrofobie. Vše je kulaté, nadýchané, lesklé. K dispozici jsou lázně, posilovna, piano bar, dětská herna, designové byty z poloviny století s pokročilou domácí automatizací. Je to prostor, kde se dá přežít ve velkém stylu.
Milionářská estetika navržená tak, aby vydržela
Od prvního propagačního snímku, až po gigantickou filmovou scénu o rozloze více než 8 000 m² v Colmenar Viejo vše naznačuje, že příprava byla velice pečlivá. Kulisy, které sloužily jako mincovna ve filmu Papírový dům, se proměnily k nepoznání. Nahrávací technologie byla přivezena z Německa, Holandska a Spojených států. Natáčelo se i pomocí dronů v interiérech a bylo vytvořeno prostředí, které umožňuje plynulé záběry, bez střihů nebo přerušení mezi místnostmi.
Kamera může sledovat postavy nepřetržitě, jako by šlo o videohru,
vysvětlil Álex Pina během tiskové konference.
Chtěli jsme vytvořit pohlcující zážitek, nejen příběh.
Netflix Španělsko, čelí největší sázce na původní obsah
Diego Ávalos, viceprezident Netflixu pro obsah pro Španělsko a Portugalsko, to říká bez obalu:
V historii Španělska nikdy nebyl tak ambiciózní seriál jako tento.
Jeho cílem je stát se nejsledovanějším seriálem, který byl v historii Netflixu ve Španělsku natočený.
Není to úplně přehnaná ambice. Netflix se již léta snaží v různých lokalitách světa vytvářet projekty, které přesahují hranice. Dosáhl toho s Jižní Koreou (Hra na oliheň), s Německem (Dark) a se Španělskem díky Papírovému domu. Ale na stále více konkurenčním trhu, kde platformy jako Apple TV+, HBO nebo Prime Video uvádějí produkty na nejvyšší vizuální úrovni, chce Netflix nabídnout víc než jen dobrý příběh. Potřebuje představit zážitek.
Dvě rodiny, jedno útočiště, mnoho konfliktů
V centru vyprávění seriálu najdeme dvě rodiny, které se potýkají s ranami z minulosti a jsou nuceny žít v ilegalitě po vypuknutí války v celosvětovém měřítku. Není to jen drama soužití. Je to politická alegorie a jemná kritika elitářské izolace od problémů reálného světa.
Zatímco bomby vybuchují venku, vnitřek bunkru se stává přehlídkou sociálního, psychologického a emocionálního napětí. Co to znamená přežít? A co je obětováno ve jménu bezpečnosti?
Sci-fi už není fikce
Dnes je sci-fi téměř naturalismus,
říká Pina.
A není to náhodná fráze. Žijeme v době, kdy umělá inteligence píše titulky, hrozí vojenské konflikty a miliardáři skupují odlehlé pozemky pro stavbu soukromých úkrytů. Seriál Bunkr pro miliardáře se nezdá být tak daleko od reality.
V dobách globální úzkosti otázkou není, kdo by se skrýval v bunkru. Skutečná otázka zní: kolik z nás by to udělalo, kdybychom mohli?
Už v září na Netflixu.
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci