Netflix vytahuje těžký kalibr: Nové komediální drama režiséra Noaha Baumbacha
Reakce k článku
Podělte se o svou reakciPo nervovém kolapsu si sbalí ego, manažera a PRistku a vyrazí na spontánní výlet po Francii. A ne, není to romantická dovolená. Spíš terapie na kolejích.
Krize, charisma a croissant: co víc si přát
Jay Kelly má všechno. Slávu, obdiv, plakáty na každém rohu. Přesto se chová jako člověk, který v hotelové recepci zapomněl vlastní identitu. A protože peníze ani Oscar problém „kdo sakra jsem“ neřeší, vydává se Jay na cestu vzpomínkami, kde rekonstruuje svůj život jak starou VHSku.
Clooney si tu střihne roli, která mu sedí až děsivě: sympatický frajer v rozpadu. A film se s tím nijak nemaže. Sláva je krásná, dokud se člověk neztratí za vlastní fasádou. Jay je hvězda, ale čím víc se leskne na plakátech, tím míň se poznává v zrcadle.
Adam Sandler: kdo by to byl řekl, že z něj bude herec, co vás přinutí cítit
Vedle Clooneyho se naplno rozsvítí Adam Sandler. Tentokrát nikoli jako komediální šašek, ale jako člověk s emocemi, hloubkou a příšerně věrným manažerským instinktem. První reakce tvrdí, že Sandler tady hraje životní roli. Tragikomickou, zranitelnou, chytrou.
Baumbach: expert na rozbitou psychiku a krásné dialogy
Film režíruje Noah Baumbach. Autor, který z lidských krizí dělá emocionální palbu a zároveň jim dává nezbytnou poetiku. Po Manželské historii se vrací s něčím méně depresivním, ale stále bolestně upřímným. Introspekce, ale zábavná, humor, ale ne tupý, emoce, ale bez manipulativního patosu.
Baumbach se tu navíc vyřádí na metarovině: Jayovy vzpomínky fungují jako film uvnitř filmu. V něm se hrdina snaží pochopit, jaký je rozdíl mezi člověkem, který život prožil, a ikonou, kterou svět spotřeboval.
Krize středního věku jako „coming-of-age“ pro lidi s vráskami
Netflix film popisuje jako „coming-of-age pro dospělé“. Jinými slovy? Když zjistíš, kým jsi, není ti -náct, ale šediví ti vousy a bolí tě kolena. Jay a Ron se snaží znovu najít své mladistvé já. To, které ještě věřilo, že život není jen PR, peníze a reputace.
Výsledek je trochu melancholický, často vtipný a občas bolestivě trefný. Film tím zároveň naznačuje, že stáří není tragédie, ale další etapa, která si zaslouží čas, péči a prostor. A jestli je tohle něco, co mainstreamové filmy zoufale ignorují, Baumbach to bere jako svůj domácí úkol.
Proč byste měli tenhle film vidět
Jay Kelly je film, který místo výbuchů nabízí herecké výkony. Clooney hraje neodolatelnou trosku. Sandler nejspíš překvapí i ty, kteří ho přestali brát vážně. A Baumbach opět servíruje inteligentní drama, které se nebere smrtelně vážně, ale přesto dokáže říznout pod žebra. Francie tu navíc působí jako ideální kulisa pro existenciální meltdown. Krásná, dekadentní a dostatečně daleko od Hollywoodu, aby ego ztratilo signál.
Nejde o superhrdinský spektákl ani feel-good pohádku. Je to film o lidech, kteří konečně sundají masky. A zjistí, že to bolelo jen v první minutě. Pokud máte rádi filmy, které se smějí životu, i když je to trpké, Jay Kelly je povinnost.
Reakce k článku
Podělte se o svou reakci