Setkání v červenci a Pod jezevčí skálou: Tomáš Holý se ve škole moc neohřál. Učil se během natáčení

Setkání v červenci a Pod jezevčí skálou: Tomáš Holý se ve škole moc neohřál. Učil se během natáčení
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Karel Kachyňa měl původně točit film Setkání v červenci v koprodukci s Francií, ale politika zasahovala i do kultury a z natáčení sešlo. O francouzské herečce Marléne Jobert si tak mohl nechat zdát. Aby vyjádřil svůj vztek, rozhodl se, že nechá devítiletého kluka, aby vybral herečku do hlavní role.

Tomáš Holý chtěl samozřejmě opět hrát s Preissovou a Němcem, to ale režisér zamítl. Na konkurzu bylo pět hereček, které si Tomáš prohlédl a vybral si Danielu Kolářovou.

Natáčení začalo v dubnu 1977. Na zámeček Roztěž se jelo natáčet před prázdninami, protože patřil Svazu novinářů a ti ho chtěli na prázdniny volný. Počasí filmařům nepřálo a pořád pršelo. Pár záběrů, kdy je Tomáš venku, třeba na třešních, se točilo asi týden.

Tomáš opět předvedl, jak je schopný, když bez problémů natočil scénu, kdy visí z balkonu. Další zajímavý záběr točil v Průhonicích v parku, kde byla natáčená scéna, jak je na stromě a sundává draka. Sice se vše dělalo střihem, ale ze stromu spadnout musel. Bylo to asi z pěti metrů a pěkně do měkkého, ale vůbec se nebál. Ve druhém záběru potom padal z malé výšky rovnou do náruče studenta Jakuba. (Mimochodem na stejném místě se točila jedna ze scén pro film Ať žijí duchové)

Tomáš na tu událost dokonce vzpomínal v jednom rozhovoru:

V záběru prší a mně to klouzalo, takže jsem nemohl vylézt až nahoru a padal jsem dřív, než jsem měl. Tak mi tam přidělali takovej malej špalíček. Myslím, že je v jednom záběru i vidět. Pak už jsem vylezl až nahoru a spadnul jsem tak, jak jsem měl.

A bál ses?

Ne. Měl jsem tam dva kaskadéry, kteří mi radili, jak se to dělá.

Svou houževnatostí překvapil i u Svěceného rybníka u Zavadilky, kde se natáčela pověstná scéna, jak vypouští rybník. Pršelo a pršelo. Navíc byla už polovina září a hodně chladno. Tomáš byl úplně celý obalený v bahně a měl ho snad i za ušima. Musel tak hned do vany, aby se zahřál a umyl. Ale na záběrech vůbec není znát, že by mu vadilo chladno nebo špína.

A hned po natáčení jednoho filmu začal natáčet další. Na Barrandově si ho vyhlédl Václav Gajer pro svůj film Pod jezevčí skálou, který se začal točit ještě v září.

Tomáš měl na natáčení učitelku, která ho 2-3 hodiny denně učila. Jednou za čas šel do školy na přezkoušení. Na natáčení ho většinou doprovázel děda, který už byl v důchodu. Občas se ukázali rodiče. Tomáš už se choval jako profesionál. Když ho rozbolel zub, chtěl napřed natočit vše, co bylo ten den v plánu, aby nezdržoval natáčení. Teprve potom se nechal na Šumavě, která už byla pokrytá sněhem, odvést k zubaři.

Celá trilogie filmů (Pod jezevčí skálou, Za trnkovým keřem, Na pytlácké stezce) se točila mimo ateliéry, což bylo poměrně náročné. Když se točily scény v blízkosti filmové Jezevčí skály, kde probíhala záchrana psa Broka, byly mrazy -16 až -20 °C a Tomáš zimu snášel lépe než většina lidí ve štábu. Nikdy nebrečel a nefňukal, že by mu byla zima, přestože se točilo venku několik dní za sebou. A to si tenkrát herci mohli nechat o vytápěných karavanech jenom zdát. Jediné útočiště hercům v terénu poskytoval starý autobus pod kopcem. A ani catering ještě na natáčení nebyl. Jídlo filmařům vozili vojáci z pohraniční vojenské kuchyně.

Za zmínku určitě stojí i Tomášův vztah ke zvířatům. Broka si zahrál velice ceněný pes Bibo, který byl ve své rase šampionem. Když se točilo zachraňování polomrtvého Broka z jezevčí nory, byl jen lehce uspaný, protože větší zákrok byl nebezpečný. U druhého záběru se pes začal probírat a jak se lekl, trhl sebou a malého herce trochu zranil. Tomáš ani nehlesl a druhý den otci tvrdil, že upadl na schodech. Nechtěl, aby měl pes problémy.

Když se dozvěděl, že kvůli natáčení chtějí opravdu zastřelit jelena, postavil si hlavu, že točit nebude. Utíkal za režisérem Gajerem a řekl mu:

Režisére, jestli toho jelena odprásknete, tak já tady končím.

Václav Gajer dal Tomášovi slib, že kvůli filmování nezabijí žádné zvíře. Jelen tak dostal uspávací šipku. Jen kameraman Rudolf Milič to měl složitější, protože nesmělo být vidět, že zvíře dýchá. Ani jezevce filmový děda nezastřelil, a i v dalším filmu, kde byla uškrcená srna, žádné zvíře nezemřelo.

(Materiál poskytl ze soukromé sbírky vzpomínek na Tomáše Holého pan Tomáš Franke. Pamětník zároveň prosí čtenáře, aby kontaktovali redakci, kdyby měli nějaký osobní příběh s Tomášem Holým.)

Zdroje článku: