Zlatá labuť: Seriál už si vysloužil i první kritiku

Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Ať se seriáloví tvůrci snaží sebevíc, nikdy se nezavděčí všem divákům. Výpravný dobový seriál Zlatá labuť neobstál podle některých kritiků ve srovnání s precizními projekty, jako byl seriál Vyprávěj nebo První republika. Co je v seriálu klišé, co nevěrohodné, kdo tam vůbec neměl být?

Asi nejvíce diváků zmiňuje v komentářích moderní český jazyk, kterým se v seriálu mluví. Podle těchto kritiků taková mluva do dobového prostředí nepatří a když už si tvůrci dali tu práci s tak náročnou stavbou kulis, měli zapracovat i na podstatných detailech, jako je dobová mluva.

Naštěstí pro většinu lidí to problém nepředstavuje a naopak, lépe se jim seriálový děj vnímá, pokud postavy mluví běžnou současnou mluvou. Jednou za čas možná není špatné si pro zábavu pustit černobílý film z tohoto období, ale afektovaný a na dnešní dobu nepřirozený herecký projev prvorepublikových hvězd by velké skupině diváků nevyhovoval.

Internetové Lidovky připomněly skutečný obchodní dům Bílá labuť a seriál kritizují, že nešel po stopách skutečného osudu obchoďáku, který nechal postavit Jaroslav Brouk a byl otevřen 4 dny po vstupu okupačních německých vojsk na území Čech a Moravy. Právě o osudu Bílé labutě vznikl v roce 1943 pod taktovkou Otakara Vávry film Šťastnou cestu o pěti prodavačkách. Rovněž pro tyto účely byly postaveny kulisy obchodního domu, ale točilo se i na terase a v průčelí skutečného obchodu. Lidovky chválí Vávrovo dílo s Adinou Mandlovou, zatímco nový seriál se pochvaly nedočkal.

Další silná kritika se ze všech stran sesypala na Romana Vojtka a jeho hudebního vystoupení v první epizodě. To se opravdu moc nepovedlo. Biser Arichtev si zřejmě s Vojtkem padl do oka při natáčení seriálu O mě se neboj, ale rozhodně by se našly i jiné kapely, které se na retro styl soustředí. Komentáře se zmiňovaly například o jiném zpěvákovi. Ondřej Havelka často vypadá, že si do naší doby jen odskočil, takže by rozhodně v takovém prostředí působil mnohem věrohodněji.

Pro „pasáka“ a pouliční zlodějku by asi nebylo úplně snadné se dostat na slavnostní zahájení provozu obchodního domu, které bylo na pozvánky jen pro pražskou smetánku. Kdyby to bylo tak snadné, asi by se to tam zlodějíčky jen hemžilo. Také je těžké si představit, že by někdo na takové nóbl akci jednoho z hostů v průchozí chodbě, kam byl volný přístup, osahával a prohlížel kabelku. I prodavačky, když byly při odchodu z práce náhodně kontrolovány, na to měly uzavřenou kabinu a neosahávali je na chodbě.

Diváci kritizovali i nevýrazný děj, špatné a nudné dialogy. Na druhou stranu, už jen skutečnost, že v epizodě nebylo pět reklam na zimní výprodej, kde trapně jedna z populárních hereček nutí manžela honem běžet pro sekačku, bylo příjemným překvapením.

Kdo nehledá na večer historický dokument o těžké době obchodníků v období války, tak seriálu nějakou tu nedokonalost odpustí. V první řadě jde o příběh hezké zlodějky v těžkých časech. Kdyby to byl seriál natočený pro jednu nejmenovanou streamovací platformu, nejspíš by hlavní hrdinka prožila vzrušující příběh se svou spolubydlící a kvůli korektnosti by v německé armádě byli vojáci všech etnických skupin. Nova se vlastně chovala velmi konzervativně.

Zdroje článku: