Smršť: Manželská krize i krabice s děsivým případem

Smršť: Manželská krize i krabice s děsivým případem

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Pobyt v lázních měl vyléčit Martinovi a Pawle nejen zdraví, ale i manželství, na které dolehla dobrovolná smrt syna. Jenže najednou se plány mění. Co se to děje v kraji, kde roste množství nehod, sebevražd a trestných činů?
Obsah článku
  1. Mysteriózní thriller z lázeňského prostředí
  2. Česká a slovenská spolupráce se odrazila i na obsazení
  3. Tajemná atmosféra slovenských lázní
  4. Jízda smrti a mýtus halného větru
  5. Rozhovor s představitelem Martina Langa – s Tomášem Maštalírem

Mysteriózní thriller z lázeňského prostředí

Mrazivý příběh, který si můžete prožit v bezpečí domova, vznikl na motivy bestselleru Jozefa Kariky. Nadčasový mýtus plný smrti, temnoty a osudovosti zasáhne manželský pár nečekaně během lázeňského pobytu, který má zmírnit hlubokou partnerskou krizi. Anna Geislerová a Tomáš Maštalír čelí v mysteriózním thrilleru svým největším strachům.

Smršť je druhý celovečerní snímek, který vznikl podle literární předlohy Kariky. Tím prvním byl film Trhlina, který si na Slovensku v kinech uměl získat pozornost.  

Úspěch filmu Trhlina potvrdil, že tento žánr diváky zajímá, stejně jako je zajímá i prostředí, ve kterém se odehrává. Příběh musí působit uvěřitelně, aby divák měl reálný pocit, že něco takového se opravdu může stát. Že i s ním si občas, tak jako s hrdiny našeho příběhu, může mysl zahrávat,

říká režisér Peter Bebjak.

Česká a slovenská spolupráce se odrazila i na obsazení

Ve filmu Smršť se potkávají dva herecké talenty. Forenzního psychologa Martina Langa ztvárnil mužný slovenský herec Tomáš Maštalír, který není českým divákům neznámý. Jeho ženu Pawlu hraje Anna Geislerová.

Tajemná atmosféra slovenských lázní

Pár se ocitá v odlehlém místě v horách, daleko od civilizace. Právě klid by měl dvojici pomoct s odpočinkem a dát jim dost času na obnovení jejich skomírajícího manželství. Oba mají jasno. Pokud se jejich soužití nezlepší, vydají se každý vlastní cestou.

Pobyt na samotě a se špatným telefonním spojením má také odstřihnout Martina od pracovních povinností, kterými se v posledním období obklopil, aby nemusel řešit svůj život.

Plány naruší krabice, která ukrývá důkazní materiál z vyšetřování zapeklitého a především tragického případu. Krabici Langovi poslal jeho kolega psycholog.

Jízda smrti a mýtus halného větru

Jde o případ nazvaný „Jízda smrti“, kde jde o smrt 4 lidí. Lang sice chvíli odolává, protože měl v úmyslu opravdu zapracovat na svém manželství, jenže když se zběžně podívá do složky, už nemůže krabici ignorovat. Jako by ho k materiálům přitahovala neznámá síla. Tajně si vyprosí místo ve starém skladišti, aby manželka nevěděla, že pracuje. Ruší procedury a lže, jen aby měl čas na práci.

Filip Veselovský, jeho kamarádka Nina a její partner, policajt Gabo, jeden večer nastoupili do auta. Po zběsilé jízdě, jejíž trasa nedávala smysl, auto zastavilo na pumpě. Nina natankovala a jeden z mužů ji zastřelil. Šofér okamžitě vyrazil směrem do lesů a po chvíli v plné rychlosti přejel do protisměru, kde se srazil s protijedoucím autem. Lidé v něm byli na místě mrtví, stejně jako Gabo. Ten ale zemřel ještě předtím, kulkou do hlavy. Veselovský vyvázl s těžkými zraněními a teď čelí obvinění z několika trestných činů včetně vraždy. Hrozí mu 25 let ve vězení, on ale tvrdí, že je nevinný.

Snaží se vyšetřovatele přesvědčit, že byl ke všemu přinucený a skutečným viníkem je „halný“ vítr (teplý nárazový vítr, který způsobuje značné škody a může mít vliv i na člověka).

Pověstný vítr je opředen strašidelnými mýty. Má vyvolávat psychické poruchy, halucinace a úzkost. Podle pověsti má podivná entita „Veternica“ černý kabát, dlouhé vlasy a přináší smrt každému, kdo ji vidí. Když začne vítr vanout ze špatného směru, Veternica se probudí a nikdo před ní není v bezpečí.

Natáčení probíhalo ve slovenských lázních Sliač a okolních lesích, které mají tajemnou atmosféru.

Rozhovor s představitelem Martina Langa – s Tomášem Maštalírem

Smršť je po Trhlině už Vaším druhým filmem, který vznikl na motivy knihy Jozefa Kariky. V čem jsou pro Vás odlišné?

Jiné jsou obsahově, formálně i příběhově… Společné nebo podobné znaky můžeme vidět v poetice motivů Josefa Kariky. Stejně jako určitou nepředvídatelnost děje, která je zdrojem napětí v příběhu. Zároveň to typické zahrávání si s psychikou postav, kterým se v příběhu začnou dít opravdu zvláštní, divné a obtížně vysvětlitelné věci. Jednoduše řečeno… To, co bylo dobré a fungovalo v Trhlině, je ve Smršti ještě lepší a jde ještě dále…

Hrajete postavu forenzního psychologa Martina Langa. Jaký je?

Na začátku příběhu ho vnímáme jako manžela odhodlaného ukrást si s manželkou pobytem v lázních nějaký čas jen pro sebe. S důrazem na to, že si dá pauzu i od své práce. Je přesvědčený, že to jejich vztah potřebuje. Vzápětí ho ale pokouší vlastní profesionální zvědavost, které podlehne, když se tajně začne věnovat dalšímu případu, který jej později zcela pohltí. Zároveň začíná ožívat a narůstat napětí mezi ním a manželkou, o kterém se postupně dozvídáme, že je v jejich vztahu přítomné a potlačované již delší dobu. Shluk všech těchto okolností, společně s tajemnou a zvláštní atmosférou prostředí lázní, ho přivádí k pochybnostem o vlastním úsudku o realitě. A to i v důsledku toho, že se začnou dít různé další velmi zvláštní a obtížně vysvětlitelné věci.

Nejprve jste natáčeli v Lázních Sliač a později v ateliérech v Bratislavě, které byly postaveny pro potřeby filmu. Je v tom pro Vás jako herce nějaký rozdíl?

Pokud i někdy ano, nesmí být vidět… Rozdíl samozřejmě vnímám. Natáčení pro nás začalo v Lázních Sliač, kde máte díky jejich výjimečné architektuře, jakémusi nádechu jiné doby a pocitu, že se tam trochu zastavil čas, jedinečnou a silnou atmosféru, kterou je velmi lehké a příjemné vnímat a nasát. Během natáčení jsme v lázních i bydleli, takže když natáčení pokračovalo v ateliéru, který byl postaven ve stejném výtvarném jazyce, nebylo obtížné na tu atmosféru navázat.

Podivný a lehce strašidelný film je nově v nabídce Oneplay. Psychologické thrillery a horory nejsou úplně snadnou filmařskou disciplínou. Snímek si od diváků na ČSFD vysloužil průměrné hodnocení. Někoho dokázal opravdu nadchnout, ale našly se i negativní ohlasy, že knižní předloha je mnohem zajímavější.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Zdroje článku:
  • Press kit Bontonfilm,
  • Autorský text