Vesmír: vždy nejvíce fascinující podívaná a také častá inspirace pro dobrodružství bez hranic ve sci-fi žánru
Foto: Alex Kay Visuals / Shutterstock

Nádherné záběry, které nutí člověka snít, okořeněné tajemstvím našeho původu a vírou v existenci mimozemských inteligentních tvorů, touha cestovat nejen po Zemi a najít odpovědi. To vše najdete v oblíbeném sci-fi žánru o vesmíru.

Žijeme v době dobývání vesmíru, které začíná dostávat konkrétní podobu a možná to nebude tak dlouho trvat, a kromě dalších výprav na Měsíc se dočkáme i prvních průzkumníků na Marsu. Scénáristé a režiséři jsou vždy o krok napřed. Přece jen nemusí řešit technické detaily, lámat si hlavu s fyzikou a shánět miliardy na financování vesmírných programů.

Vraťme se ke snímkům posledních let, které nás jedinečným způsobem dokázaly vtáhnout do prostředí, které možná jednou poznáme nejen ve sci-fi filmech.

Ad Astra (USA), 2019

Filmu se podařilo rozdělil publikum tohoto žánru a rozhodně to není podívaná pro každého. V nepříliš vzdálené budoucnosti Zemi zasáhnou záhadné energetické výboje a bude na majorovi Royovi McBrideovi (Brad Pitt), aby prozkoumal jejich původ tím, že se vydá na cestu sluneční soustavou, během níž se pokusí pochopit osud svého otce, který měl zemřít o 20 let dříve během mise.

Hrají: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Ruth Negga, John Ortiz, Liv Tyler, Donald Sutherland, režie James Gray. Doba trvání: 124 minut.

Život (USA), 2017

Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice se skupině vědců podařilo získat sondu přicházející z Marsu, která bloudila vesmírem. To, co objevili, by mohlo vést ke skutečné revoluci pro život a lidstvo.  Život, jehož vzorek našli, je ale mnohem inteligentnější a agresivnější, než vědci předpokládali a jejich počáteční nadšení se mění v noční můru. To ale v žádném případě nevylučuje zábavu od první do poslední minuty.

Hrají: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Ariyon Bakare, režie Daniel Espinosa. Doba trvání: 103 minut.

První člověk (USA/Japonsko), 2018

Mezi nejlepšími filmy o vesmíru nemohl chybět příběh prvního muže na Měsíci. Řeč je o Neilovi Armstrongovi (hraje ho Ryan Gosling). Film je filmovou adaptací oficiální biografie First Man: The Life of Neil A. Armstrong, kterou napsal James Hansen a byla vydána v roce 2005. Událost, kterou sledovalo v přímém přenosu půl miliardy lidí, si určitě svůj film zasloužila.

Film vypráví příběh prvního muže, který vstoupil na Měsíc a o obtížích, kterým musel ve svém životě čelit. Zavádí diváka do let před misí Apolla 11 a sdílí cestu muže od inženýra po astronauta, od astronauta po hrdinu.

Hrají: Ryan Gosling, Claire Fox, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stroll, Patrick Fugit, režie Damien Chazelle. Doba trvání: 141 minut.

Pasažéři (USA), 2016

Nejde o tradiční sci-fi film odehrávající se ve vesmíru. Na cestě do vzdáleného nového domova jsou dva hibernovaní cestující probuzeni o 90 let dříve, než se očekávalo, kvůli poruše kosmické lodi. Jim (Chris Pratt) a Aurora (Jennifer Lawrence) jsou smíření se situací, že na palubě vesmírné lodi stráví zbytek života. Loď je však ve vážném nebezpečí a závisí na nich životy 5 000 hibernovaných cestujících.

Hrají: Jennifer Lawrence, Chris Pratt, Michael Sheen, Laurence Fishburne, Inder Kumar, režie Morten Tyldum. Doba trvání: 111 minut.

Avatar (USA/Velká Británie), 2009

Při čekání na slíbené pokračování, nemůžeme opomenout zmínit mezi nejlepšími filmy o vesmíru Avatara (i když je umístěn na planetě Pandora). Toto je první film natočený s technologií 3D. Kombinuje řadu neuvěřitelných speciálních efektů (vítěz Oscara v roce 2010) a zajímavý děj.

Jake Sully je bývalý mariňák, který byl nucen žít na invalidním vozíku a byl najat, aby cestoval na základnu na Pandoře, kde společnosti těží vzácný minerál, který je klíčem k řešení energetické krize na Zemi. Protože atmosféra Pandory je toxická, byl vytvořen program Avatar, ve kterém lidé spojují své vědomí s avatarem, dálkově ovládaným organickým tělem, které dokáže přežít ve smrtící atmosféře.

Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, režie James Cameron. Doba trvání: 162 minut.

Už od roku 2017 James Cameron pracuje na dalších filmech, které vytvoří pětidílnou filmovou sérii. K hrdinům z prvního filmu přibyly další hvězdy, například Kate Winslet a Vin Diesel.

Premiéry: 16.12. 2022 – Avatar 2, 20.12. 2024 - Avatar 3, 18.12. 2026 Avatar 4, 22.12. 2028 Avatar 5.

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy

Další články z rubriky Sci-fi

Hvězdné války: Proč jsou stormtroopeři úplně marní ve střelbě

Stormtroopeři jsou základní vojenskou jednotkou Impéria ve Hvězdných válkách. Bílá a plastově vypadající zbroj je jejich symbolem asi stejně, jako jejich šíleně špatné míření při střelbě. Proč jsou tak marní při střílení? To si vysvětlíme v dnešním článku.

Zajímavá fakta o filmu INTERSTELLAR, který inspiroval jednoho ze spolupracujících fyziků k vědecké studii
82%

Film režiséra Christophera Nolana oprášil všetečnou myšlenku o cestování v časoprostoru. Scénář k filmu napsal bratr režiséra Jonathan původně pro Stevena Spielberga, ten ale neustále realizaci odkládal, a tak Jonathan nabídl scénář bratrovi.

Když se Willovi Smithovi připletli do cesty mimozemšťané, nedal jim šanci
74%

Když se Willovi Smithovi připletli do cesty mimozemšťané, nedal jim šanci

V roce 1996 se stal k údivu všech film Den nezávislosti nejvýdělečnějším filmem roku a vůbec jedním z nejzábavnějších filmů s tématikou mimozemšťanů v žánru sci-fi. Film režíroval Roland Emmerich a v jedné z nejvýznamnějších rolí se předvedl mladý Will Smith.

Dustin Hoffman, Brad Pitt, Will Smith, Bruce Willis: neohrožení hrdinové filmového plátna v boji se smrtelným virem

Zimní lenošení si můžete zpříjemnit u některého z filmů s aktuální tématikou virové nákazy ohrožující svět. Tvůrci filmů už toto téma začali zpracovávat v minulém století, a tak si můžete vybírat z celé řady zajímavých snímků s výborným hereckým obsazením.

Terminátor: Od noční můry po kultovní film
87%

Terminátor: Od noční můry po kultovní film

Válka robotů a lidí vrcholí a pro roboty to nevypadá moc dobře. Jednotky lidského odboje zaútočily na středisko robotů, ale ti chvíli před útokem poslali do minulosti robotický endoskeleton obalený lidskou tkání. Jediný cíl robotického vojáka zněl: Zabít Sáru Connorovou, matku nenarozeného velitele lidského odboje. Příběh Terminátora snad není nutné představovat. Kultovní snímek získal miliony fanoušků po celé zemi a dostalo se mu několik pokračování. Co ale stálo za převratnou myšlenkou?

Další články z rubriky Sci-fi