V hlavní roli stylové seriálové a filmové kostýmy

V hlavní roli stylové seriálové a filmové kostýmy
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Jsou seriály, kde herci tráví čas v pracovních kalhotách a tričku či mikině. Moc si tak hezké kostýmy neužijí, a tak nikdo ani nepátrá, kdo za oblékáním herců je. A potom jsou projekty, kde stylová móda hraje jednu z hlavních rolí a dotváří atmosféru doby, ve které se seriál či film odehrává.

V poslední době se hodně mluví o oblečení pro dobový seriál TV Nova Zlatá labuť, kde herce obléká Michaela Horáčková Hořejší. Ta si tak plní své sny, kdy může vytvářet módu, která je zahalena trochou nostalgie a vzpomínkami na „staré dobré časy“, přestože tak dobré nebyly. Móda ovšem byla mnohem více věc společenské prestiže, a tak nejen dámy dbaly na to, aby oblečení dalo vyniknout postavě a případně skrylo nedostatky. Nebylo bezpodmínečně nutné mít plný dům oblečení, ale spíše šlo o kvalitu, která vydržela. Několik kusů oblečení se dalo lehce doplňky proměnit v elegantní a osobitý styl.

Seriál Zlatá labuť je specifický v tom, že je v něm většina kostýmů opravdu původních a pouze některé oblečení, jako jsou třeba uniformy v obchodě, se šilo nově.

Nashromáždit tolik dobových kostýmu trvalo kostýmní výtvarnici Michaele Horáčkové Hořejší jedenáct let. Tehdy založila svou módní sbírku, jež vznikla na základě práce na kostýmech pro historické filmy a seriály. Už pro seriál První republika se nechala inspirovat skutečnou módou a vykupovala originální modely z pozůstalostí od lidí, kteří je nabízeli. Nápad na používání originálního oblečení vznikl inspirací ze seriálu Panství Downton. Tam anglosaská produkce rovněž vsadila na skutečné dobové oblečení.

Bočková a Sedláčková v dobových kostýmech
Bočková a Sedláčková v dobových kostýmech | Zdroj: TV Nova

Kostymérka však nezůstala s pořizováním dobového oblečení jen v naší zemi, ale dobře se jí nakupovalo třeba ve Spojených státech, kde je velká nabídka meziválečné módy. Americké modely jsou praktické také v tom, že tam lidé nenesli tak velké následky války, a proto jejich postavy spíše odpovídaly těm současným.

Jak uvedla Horáčková, odhadem je v seriálu Zlatá labuť až 85 % kostýmů tvořeno originálními modely, které pochází z velké části z New Yorku. Několik kusů oblečení je i z Francie, z Německa a ze Skandinávie. Modely byly hlavně z vlny a z hedvábí a se správnou péčí vydržely celý život.

Hlavně kostýmy pro chudší vrstvy se musely pro seriál nechat ušít, protože tento druh oblečení se moc nedochoval. Lidé ho prostě nosili tak dlouho, dokud to šlo. Ale opět se tvořilo podle originálních modelů.

V rozhovoru pro novinky.cz Michaela Horáčková Hořejší odhalila, jak se jí dobová móda, která je i v seriálu, líbí.

Na počátku 40. let minulého století a vlastně až do konce války byla ženská móda výrazná, na jednu stranu velmi ženská, zároveň však i mužská. Ženy se v té době emancipovaly, což urychlil i tlak války. Fascinuje mě, s jakou energií a radostí se do toho pustily. Dámské oblečení té doby mělo výrazná ramena a úzký pas, což je fantastická silueta, nesmírně slušivá. Móda se často vrací ve vlnách a zrovna tato silueta se vrátila s plnou silou na přelomu 80. a 90. let minulého století,

uvedla.

V naší historii máme velice slavnou módní ikonu, která oblékala nejen ty nejslavnější filmové hvězdy, ale dělala i kostýmy pro filmy. Módní salón Hany Podolské byl pojmem a dámy prostřednictvím jejích modelů měly přístup k té nejnovější francouzské módě, kterou se inspirovala. Její modely nosila jak Adina Mandlová nebo Lída Bárová, tak i manželka prezidenta Hana Benešová. Podolská vytvořila kostýmy třeba pro film Kristián nebo Katakomby. Bohužel znárodnění jejího podniku, ve kterém byla později Podolská trpěna jako prodavačka, tuto tradiční značku úplně vymazalo.

Zdroje článku: