Myslíte si, že víte, jak vznikala Ulice? Omyl. Tohle vám nikdy neřekli

Myslíte si, že víte, jak vznikala Ulice? Omyl. Tohle vám nikdy neřekli

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Vraťme se na chvíli do minulosti, kdy se kulisy pro naši milovanou Ulici teprve vymýšlely a stavěly. Připravit tak rozsáhlé dekorace nebylo jednoduché a architekt Jan Vlasák v rozhovoru prozradil, jak to probíhalo. Zmínil i úsměvnou chybu, které se dopustil.
Obsah článku
  1. Byt Jordánových se obzvlášť povedl
  2. Vysadit listnatý strom byla chyba

Byt Jordánových se obzvlášť povedl

Seriálu Ulice se právem přezdívá nekonečný, vždyť na našich obrazovkách běží téměř denně už od roku 2005. Tenkrát představoval velkou výzvu nejen pro štáb a herce, ale např. také pro architekta Jana Vlasáka, jenž před pár lety poskytl zajímavý rozhovor o tom, jak se vlastně Ulice stavěla. Původní podoba známého náměstíčka se od té doby samozřejmě v mnohém změnila, ale základ zůstal a my teď můžeme poodhalit některé zajímavosti z jeho budování kámen po kameni, respektive dřevěný nosník po nosníku.

Obdržel jsem základní charakteristiku postav, stručný popis prostředí. Na základě toho vznikl návrh dekorací a jejich rozvržení v ateliéru – zastavovací plán. Ten jsem následně konzultoval s režisérem Dušanem Kleinem, s producentem Petrem Erbenem a s dramaturgem Radkem Bajgarem… Nejvíc spokojený jsem byl s dekorací u Jordánů, kde se podařilo propojit celý byt do jednoho celku tak, že každá místnost měla jednu stěnu volnou pro postavení kamer, a přitom mezi sebou logicky navazovaly.

V bytě, jenž původně patřil Jordánovým, se za ta léta vystřídaly i další rodiny, např. Maléřovi. V současnosti tam bydlí Klímovi, rodina, kterou by diváci ze seriálu nejradši vymazali. Rozčilují je totiž přemoudřelá Anežka (Karolína Lipowská), drzý Michal (Karel Klement) i rodiče, kteří si od potomků nechají všechno líbit.

Vysadit listnatý strom byla chyba

Vraťme se ale k domům v Ulici, které mohou překvapit tím, že jsou vlastně menší než skutečné stavby, navíc se s každým dalším patrem snižují. Toho si však podle Jana Vlasáka nemusí divák vůbec všimnout, což je ostatně žádoucí.

Na stavbu exteriéru jsme měli omezený prostor bývalého parkoviště. Domy jsou nepatrně zmenšené, řekněme o dvacet procent, a pokud nemáte přímé měřítko a dodržíte toto pravidlo od celku po detail, divák nic nepozná.

Jak už bylo naznačeno, kostru domů tvoří dřevěné nosníky, ale povrchy stěn a střech jsou už z reálných materiálů, tedy např. z omítky a pálených tašek. Tvůrcům šlo pochopitelně o co nejautentičtější výsledek, museli se nicméně potýkat s mnoha komplikacemi, na které my jako diváci vlastně ani nemyslíme. Jedná se přitom o základní a nutné záležitosti, jako je kanalizace pro odvod dešťové vody, veřejné osvětlení nebo dopravní značení.

Rozsah dekorací pro denní seriál byl nakonec opravdu značný. Není divu, že když člověk musí něčemu věnovat tolik úsilí a pozornosti, občas se dopouští i úsměvných přešlapů, které se neprojeví hned, ale začnou působit problémy třeba až časem.

Domnívám se, že dekorace podobného rozsahu pro původní český seriál u nás do té doby nevznikla. Do středu náměstí jsem nechal vysadit strom a těšil se, jak poroste se seriálem. To se ukázalo jako chyba. Příroda se neřídí natáčecím plánem.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Zdroje článku:
  • Autorský text,
  • Fenomén Ulice a Ordinace, speciál ve spolupráci TV Nova a tiny z roku 2020, str. 54