Odpadlík ve světě CGI o sobě dává vědět i nadále
Foto: ms_pics_and_more, www.shutterstock.com

Odpadlík ve světě CGI o sobě dává vědět i nadále

Odpadlík ve světě CGI o sobě dává vědět i nadále Další fotografie v galerii >
Foto: ms_pics_and_more, www.shutterstock.com

Představuje se člověk, který stojí za efekty ve Star Wars, Robocopovi, Hvězdné pěchotě a v dalších. Phil Tippett je tvůrce známých fantasy příšerek, ale především animátor, který byl oceněn za speciální efekty. Na jeho poličce je vystaven Oskar, cena BAFTA a EMMY.


Zamysleli jste se někdy nad tím, jakým směrem se ubírají speciální efekty ve filmech? Pokud ano, možná jste narazili také na otázku, jestli se používají praktické metody efektů, které byly oblíbené v osmdesátých a devadesátých letech minulého století. Zabil je nástup počítačem generovaných animací, nebo se stále používají. V tomto článku si představíme člověka, který udržuje staré efekty naživu.

Phil Tippett

Phil Tippett je tvůrce známých fantasy příšerek, ale především animátor, který byl oceněn za speciální efekty. Na jeho poličce je vystaven Oskar, cena BAFTA a EMMY. To by nebylo nic překvapivého. Lidí, kteří se zabývají speciálními efekty a kteří byli ocenění je velké množství. Tak čím je Phil Tippett tak zvláštní?

Tento člověk si i přes pokročilou technologii speciálních efektů drží v srdci stop-motion animaci. Ta spočívá ve focení stabilních figur, přičemž se v každém následujícím snímku jemně upraví poloha snímaného objektu tak, aby po vytvoření a promítnutí řady fotografií vznikl na plátně pohyb. Tímto jednoduchým skládáním fotografií rozpohyboval Willis O´Brian svého King Konga. A tímto jednoduchým postupem můžete doma rozpohybovat neživé věci jen s použitím fotoaparátu a počítače.

Ve 24 letech se po několika prvotních úspěších Phil Tippett dostal k vytváření speciálních efektů pro Star Wars: Nová naděje, což mu změnilo život. Díky dalším zkušenostem z tvorby velkofilmu zdokonalil proces stop-motion natolik, že se sekaný pohyb vzniklý při skládání fotek stal plynulejším. Tato metoda byla nazvána go-motion a přesto, že byla náročnější, stala se oblíbenou z důvodu reálnějšího pohybu loutek.

Nastupuje éra CGI

Naneštěstí se i přes zdokonalený pohyb loutek stala metoda go-motion zastaralá v porovnání s počítačem generovanými efekty. Phil Tippett se o této skutečnosti přesvědčil při odmítnutí jím zpracovaných efektů do Jurského parku, ve kterém se nakonec uplatnila CGI technologie. Studio, které v mezičase vytvořil, se po tomto nezdaru rozhodlo přesměrovat svou činnost také do světa počítačů.

I když se zdá, že způsob tvorby go-motion efektů je velmi zastaralý a v dnešní době již nemá uplatnění, stále se najdou filmy, které ho použijí. Za téměř padesát let aktivní tvorby prošlo rukama Phila Tippetta spousta známých filmů, zmíníme Star Wars, Robocopa, Hvězdnou pěchotu, Dračí srdce. Poslední a dalo by se říci celoživotní projekt, kterým se zabývá, se nazývá Mad God. Po třiceti letech práce vzešlo několik temných, ponurých, až hororových snímků, pohrávajících si s životními mamony. Jak sám Phil rád tvrdí, tvorba loutek a filmů pomocí této staré metody je pro něj více terapií než uměním.

Doufejme, že dokončení jeho celoživotního projektu na sebe nenechá už dlouho čekat.

Autor: Jan Bratt
Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy