Němá tajemství: Jana Plodková a Milena Steinmasslová vám vženou slzy do očí

Němá tajemství: Jana Plodková a Milena Steinmasslová vám vženou slzy do očí
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Český snímek o lásce, pochopení, lidskosti a trápení přinese do vašeho obýváků přes sto minut filmu, který nevyhnutelně přinese otázku, kdy má ještě smysl udržovat člověka při životě a kdy by se mu měla podat pomocná ruka, aby si trápení zkrátil.

Vyhledávaný veterinář Martin, kterého si zahrál méně známý herec Marián Mitaš, se jednoho dne v práci dostane k ošetření koně s bolestivým zánětem v noze. Bohužel, jinak hodný kůň se při ošetření začne bránit a veterináři to přinese okamžik, který mu změní život.

Martin trpí po vážném úraze afázií. Tato krutá diagnóza shrnuje stav, kdy je pacient vlastně uvězněný ve svém těle a nerozumí svému okolí. Ze zdravého, silného muže se tak stal člověk, který není schopný se řečí ani pohyby domluvit. Navíc, Martin v důsledku zranění přišel o velkou část své pohyblivosti. Dny musel trávit vlastně jen sám se sebou, neschopný jakékoliv komunikace, neschopný se sám najíst, dojít si na záchod a cokoliv dělat.

Péče tak zůstala na manželce Erice, kterou skvěle dokázala zahrát Jana Plodková. Ta se musela naučit situaci zvládat. Zdánlivá pomoc přišla od tchýně (Milena Steinmasslová), ale kvůli nepříliš dobrým vztahům musely i obě ženy najít způsob, jak spolu najít společnou řeč.

Do napjaté situace vstoupila další žena, nejprve v roli majitelky koně, který Martina zranil. Jana (Magdalena Borová) má však velké tajemství, které vyplave na povrch. Přes bolestná poznání a odpuštění najdou tři ženy společnou řeč.

Součástí příběhu je i policejní vyšetřování, kdy se dva kriminalisté (Igor Chmela a Jan Révai) snaží odhalit, kdo stojí za Martinovou smrtí. Podezírají nejvíce manželku, ale nemají důkaz. Mohly by za tím být i další dvě ženy, ale ani jedna z trojice v daný okamžik nebyla u pacienta sama. Protože jejich vzájemná nevraživost byla dostatečně známá po celé nemocnici, vyšetřovatele vůbec nenapadlo, že by ženy mohly nějakým způsobem na ukončení trápení bezmocného muže spolupracovat.

Za smrt mohl být odpovědný také lékař nebo někdo z personálu nemocnice. Žádná z možných variant vyšetřování však nepřivedla kriminalisty k jasným důkazům pro obvinění.

V ději se prolínají různé časové roviny a v průběhu filmu se poodkrývá kousek po kousku celý příběh, který pochází ze scénáře Alice Nelis. Režie se ujal Tomáš Mašín.

Příběh otevírá silné téma ukončení života na žádost pacienta nebo příbuzných, pokud jeho těžký stav nemá vyhlídku na zlepšení a důstojný život.

Jana Plodková je jednoznačně tahounem celého příběhu a její postava se musí během krátké doby proměnit ze svobodomyslné sportovní trenérky v pečovatelku a hlídačku na 24 hodin denně. Její zdánlivá povrchnost a bezcitnost je jen maskou, za kterou se ukrývá strach, bolest a utrpení. V situaci, ve které je, navíc musí pochopit „druhý život“ svého manžela. Musí mu zároveň i odpustit, aby se vůbec mohla soustředit na každý další den. Její příběh je hodně komplikovaný, ale divák ho dostane naservírovaný tak, aby během jeho sledování netápal a jen soucítil se všemi zúčastněnými.

Film je v nabídce HBO Max.

Zdroje článku: