Když britské křižníky psaly dějiny: Skutečný příběh filmu Bitva u La Plata

Když britské křižníky psaly dějiny: Skutečný příběh filmu Bitva u La Plata

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Bitva u La Plata patří mezi ty filmy, které spojily technickou přesnost s dramatickým líčením skutečné námořní události z počátku druhé světové války. Vytvořili ho Michael Powell a Emeric Pressburger, a i přes složitost příběhu, film dokázal zaujmout publikum. Dnes je oceňován jako námořní klasika.
Obsah článku
  1. Historický úvod: skutečná bitva a její význam
  2. Výroba, technika a tvůrčí rozhodnutí
  3. Přijetí filmu ve světě
  4. Hodnocení dnes mezi filmovými nadšenci

Historický úvod: skutečná bitva a její význam

Dne 13. prosince 1939 došlo v ústí řeky Río de la Plata ke střetu německé bitevní lodi Admiral Graf Spee s trojicí britských křižníků Exeter, Ajax a Achilles. Cílem Němců bylo přerušit spojenecké námořní trasy, což mělo mít strategický význam pro Británii závislou na dovozu surovin. Bitva, která skončila poškozením Graf Spee, se stala symbolem morálního vítězství v době nejistoty.

Film vypráví nejen o námořních manévrech, ale též o diplomatických intrikách, morálních dilematech a osobním osudu kapitána Langsdorffa. Přes dramatizaci se tvůrci snaží o věrnost historickému záznamu, včetně detailních scén palby, alarmů a rozhodování na můstku.

Výroba, technika a tvůrčí rozhodnutí

Film byl natočen v barvách Technicolor a ve formátu VistaVision, což v polovině 50. let znamenalo náročnost na technologii a rozpočet. Záběry z moře vznikaly v reálných podmínkách, některé scény v Montevideu, jiné v přístavech Gibraltaru a Malty.

Pro ztvárnění lodí často tvůrci využili skutečné válečné lodě či jejich sestry: např. HMS Ajax byla zastoupena lodí HMS Sheffield, HMS Exeter lodí HMS Jamaica. Graf Spee zase nahradil americký těžký křižník USS Salem.

Režiséři a scenáristé Emeric Pressburger a Michael Powell rozdělili film do čtyř etap scénáře: začátek na Graf Spee, poté přípravy britské eskadry, dramatická bitva a diplomatické dění v Montevideu. Dialogy mezi kapitány Langsdorffem a Dovem patří k emocionálním vrcholům filmu. Scény válečných výbuchů byly kombinovány záběry reálných výstřelů, maket a efektních scén. Některé recenze upozorňují na mírnou nejasnost v přehlednosti boje pro běžného diváka, který nezná podrobnou válečnou historii.

Skladatel Brian Easdale složil pro film dvě písně: „Dolores' Song“ a „Rio de la Plata“, které byly použity v závěru scény v Montevideu.

Přijetí filmu ve světě

Film byl promítnut v rámci Royal Film Performance 29. října 1956 v Leicester Square, což mu zajistilo prestiž. Film velmi dobře obstál i u publika a stal se jedním z nejnavštěvovanějších britských filmů roku 1957.

Kritika byla smíšená. Někteří recenzenti chválili precizní techniku, kameru a historické detaily, ale jiní upozorňovali, že film působí místy staticky, či spíše jako dokument než dramatická látka.

Hodnocení dnes mezi filmovými nadšenci

Film si drží dodnes relativně kladné hodnocení, fanoušci vyzdvihují zejména realistickou námořní akcí, využití reálných lodí a propracované střety. Ke kritičtějším hlasům patří výtky na pomalejší tempo a menší emoční hloubku některých postav.

Ve střední Evropě byl film uváděn jako „Bitva u La Plata“ a stal se součástí ojedinělého výběru válečných filmů promítaných i v našich kinech či ve filmových klubech. Ve filmových databázích (např. CSFD) získal průměrné hodnocení kolem 60–70 % a recenze uživatelů často uvádějí, že nejzajímavější je pro ně scéna námořní bitvy a atmosféra válečných let.

V dnešní době má Bitva u La Plata především kultovní status mezi milovníky válečných snímků a historických dramat v Česku. Film je citován jako reprezentativní příklad námořního filmu starší generace, oceňovaný zejména pro precizní přístup a technickou náročnost.

Film udržuje v paměti událost, která byla na počátku války významná, ale dnes je méně známá běžnému publiku.

Válečný příběh brzy uvede Česká televize.

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře