Dobrodružství kriminalistiky: Tentokrát se skvělým Ondřejem Havelkou v roli zarputilého úředníka Bertillona

Dobrodružství kriminalistiky: Tentokrát se skvělým Ondřejem Havelkou v roli zarputilého úředníka Bertillona
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Ondřej Havelka vždy tak trochu působí, jako by se přenesl v čase z úplně jiné doby. Pro roli v kriminálním seriálu, jenž se zabývá průkopníky v kriminalistické vědě, byl tudíž naprosto ideálním kandidátem.

V krimi seriálu ztvárnil mladého zarputilého úředníka Bertillona, který pracoval na pařížské policejní prefektuře jako obyčejný písař. Vypadal jako člověk bez ambicí, ušlápnutý a tichý. Ale tak trochu klamal tělem a v jeho hlavě se honily velmi divoké myšlenky o nové metodě, která by pomáhala kriminalistům při jejich těžké práci.

autoportrét Bertillon
autoportrét Bertillona | Zdroj: Bertillon / Creative commons, CC-BY. publicdomain/zero/1.0/deed.en

I přesto, že jeho metoda identifikace zločinců pomocí přeměřování jejich tělesných parametrů neměla dlouhého trvání a byla vystřídána spolehlivější daktyloskopií, stále si zaslouží naši pozornost.

Skutečný Alphons Bertillon žil v letech 1853 až 1914 a jeho kriminalistická metoda se nazývala bertillonáž. Poškození a svědci mohli zločince popisovat podle databáze jedenácti fyzických rysů. Pro mladého úředníka nebylo lehké svou myšlenku prosadit – užil si období výsměchu a pohrdáni. 

Vytvořil však první metodu individuální identifikace zločinců, která byla postavena na vědeckém základu. Zaníceně ji rozvíjel a propagoval, navzdory neuznání od svých nadřízených. Trpělivost se mu vyplatila – dokázal u soudu usvědčit bezohledného vraha, který skrýval svou totožnost.

Tím Bertillonovo bádání neskončilo. Stal se také průkopníkem zachycení místa činu metodou fotodokumentace místa vraždy, kterou bylo možné použít pro potřeby pozdějšího vyšetřování. Ta byla nakonec mnohem úspěšnější než přeměřování fyzických rysů, ke kterému se váže i Bertillonova tvrdošíjná zaslepenost. Snažil se dokázat spolehlivost své metody za každou cenu, což vedlo i k uvěznění nevinného člověka na 12 let, za které se ani nikdy neomluvil.

V roli sveřepého autora kriminalistické metody se představil Ondřej Havelka

Ondřej Havelka se ani hercem nikdy stát nechtěl – jeho vášní byla vždy především hudba. Už během studia na gymnáziu ho to táhlo do Studia Ypsilon, kde se hrály často swingové melodie a americké šlágry. Hudbu má v genech po svém otci, hudebním skladateli Svatopluku Havelkovi. Jeho matkou je herečka Libuše Havelková.

Nakonec vystudoval DAMU, o pár let později se na JAMU přihlásil do tehdy otevíraného oboru operní režie.

Ve filmu si ho nejspíš vybavíte v komedii Krakonoš a lyžníci či ve snímku pro děti Rumburak. Je znám však především z ikonické komedie Saturnin z roku 1994, kde vytvořil jednu z hlavních rolí, a to Jiřího Outlického, který měl to štěstí (nebo smůlu), že se jeho život obrátil vzhůru nohama zásluhou zvláštního sluhy Saturnina v podání Oldřicha Víznera.

Dobrosrdečná vizáž předurčila Havelku do řady rolí v televizních pohádkách. V roce 1999 napsal scénář k dokumentu o Vlastimilu Brodském, který nakonec i zrežíroval. V posledních letech už se herectví moc nevěnuje a svou práci spojil především s hudbou.

Třetí epizoda z krimiseriálu je k vidění na ČT1 17. května večer.

Zdroje článku: