Až já budu velká: Lidská lhostejnost pod lupou ve filmu Františka Filipa

Až já budu velká: Lidská lhostejnost pod lupou ve filmu Františka Filipa
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Drama natočené v roce 1981 patří k těm polozapomenutým snímkům, které se moc často na obrazovkách neobjevují. Už jen proto si zaslouží naši pozornost. Režisér František Filip obsadil kromě Dany Batulkové i Pavla Kříže, Františka Němce, Kateřinu Macháčkovou, Vladimíra Menšíka a další oblíbené herce.

Mladá laborantka Olina (Dana Batulková) se musí vyrovnat s velkou rodinnou tragédií, která jí zasáhla do života. Naprosto nečekaně přijde o velkou část své rodiny, a to v okamžiku, kdy se její bratr s manželkou a dvěma malými dětmi stanou oběťmi vážné dopravní nehody.

Olina a mladý fotograf
Olina a mladý fotograf | Zdroj: Zuzana Kovaříková / © Česká televize

Olina pracuje v laboratoři, kde vyvolává filmy, a úplnou náhodou se jí do rukou dostanou fotky pořízené mladým fotografem. Na fotkách je právě dopravní nehoda jejího bratra a fotoamatér Petr (Pavel Kříž) zachytil i automobily, které bezprostředně po havárii projely kolem vraku auta, aniž by se zajímaly o osud lidí, kteří v něm jsou. A projíždějících aut nebylo málo.

Celá situace je pro Olinu nepochopitelná, protože se od lékařů v nemocnici dozvěděla, že pomoc přišla pozdě. Kdyby tomu tak údajně nebylo, děti by měly dobrou šanci vážnou nehodu přežít.

Olina tak na vlastní pěst a na základě fotografií začne pátrat, jaké důvody měli všichni ti lidé, kteří lhostejně projeli kolem nehody. Proč nezastavili? Proč alespoň na nejbližším místě nezavolali pomoc?

Její pátrání tak odhaluje často i malicherné důvody řidičů projíždějících aut, kvůli nimž děti neměly šanci nehodu přežít (černá jízda, představa ušpinění od krve atd.).

Šest lidí projelo kolem nehody a nezastavilo a neposkytlo pomoc. Dvacetiletá Olina nenajde klid, dokud nepochopí jejích myšlení.

Snímek si získal mírně nadprůměrné hodnocení. Pro mladší generaci je to spíše nuda. Málo krve, málo bolesti. Ti starší ocení nadčasové vykreslení sobecké a pokrytecké společnosti a odpustí hlavní hrdince hodně naivní chování. Film jako nízkorozpočtový snímek nemůže ohromovat speciálními efekty a vsází hlavně na herecké výkony. Možná bylo jeho cílem, aby si diváci položili otázku: Co bych dělal já? Zastavil bych, přestože jsem se z práce vytratil o dvě hodiny dříve? Zastavil bych, kdyby ta žena v mém autě na místě spolujezdce nebyla moje tajná milenka? Zastavil bych, přestože mám zpoždění a pěkně to schytám?

Námět je určitě zajímavý a ani dnes by taková studie lidského jednání možná nebyla k zahození. Navíc jde o snímek, který dokazuje, že se netočily jen agitační filmy, které měly lidem osvětlit krásnou dobu, ve které žijí, jak tak často slýcháme.

Zdroje článku: