Zapomenutá perla v archivu ČT, na kterou se jen někde ve sklepě práší

Zapomenutá perla v archivu ČT, na kterou se jen někde ve sklepě práší

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře
Pamětníci si vybaví, kolik dobrých inscenací na motivy zahraničních knih ČST natočila. Nebylo v nich pranic propagandistického, scénáře psali opravdoví mistři a herecké obsazení bylo na takové úrovni, jako by šlo o velkofilmy. Ve stejném duchu vznikla o mnoho let později tato minisérie.
Obsah článku
  1. Mladý lékař má jasný cíl
  2. Z ohlasů diváků, kteří měli to štěstí a minisérii viděli
  3. Co je za tím, že poklad české kinematografie nevídáme

Třídílná minisérie Arrowsmith byla zpracovaná perem scenáristy Jiřího Hubače a natočila ji v roce 1997 ostravská redakce ČT v režii Zdeňka Zelenky. Oba pánové byli ve svém oboru uznávanými profesionály. Jiří Hubač vycházel ze stejnojmenného románu Sinclaira Lewise, nositele Nobelovy ceny za literaturu.

Mladý lékař má jasný cíl

Poutavý příběh líčí osudy mladého muže Martina Arrowsmitha (Jan Šťastný), který žije ve dvacátých letech minulého století jako většina svých vrstevníků. Rád se schází s děvčaty, má hromadu kamarádů a snaží se být úspěšným studentem. Sleduje hlavně práci profesora Gottlieba (Jiří Somr) zaměřenou na pokusy s očkovacími látkami.

Profesor si všimne jeho zájmu a jmenuje ho svým asistentem. To je pro Martina šance být přímo v centru výzkumu. Nezanedbává ani osobní život a ožení se s pohlednou ošetřovatelkou Leonorou (Tereza Brodská). Manželé nakonec odcházejí do New Yorku a Martin začne pracovat v Gottliebově výzkumném ústavu. Může pracovat samostatně a objeví očkovací látku proti šíření moru.

Když kdesi v Karibiku vypukne morová epidemie, je čas na vyzkoušení očkování v praxi. Mladí manželé a profesor Sondelius (Václav Postránecký) se vydávají na nebezpečný ostrov, ale všechno nevychází podle plánů. Manželka i profesor umírají, ale Martin s úspěchem aplikuje své očkování. Získává nové kontakty, cestu mu protne vlivná žena Joyce Lenyová (Vilma Cibulková) a díky jejím kontaktům je povýšen.

Jenže kvůli společenským akcím a povinnostem ředitele výzkumu už nemá tolik času, aby úspěšně pokračoval v kariéře vědce. Navíc zjišťuje, že se dostal do bláznivého kolotoče událostí a nemá šanci něco ovlivnit. Odchází tak od všeho, nad kariérou láme hůl a jediné, co ho zajímá, je vědecká práce. Stává se v očích ostatních podivínem, jako byl kdysi pro jeho vrstevníky profesor Gottlieb. Překvapivě je však šťastný.

Minisérie vznikla v době, kdy k nám proudil jeden zahraniční seriál za druhým, a byla tak příjemným zpestřením televizní tvorby. Diváky byla velice dobře přijata, přesto se do vysílání už roky nedostala a není dokonce ani dostupná v iVysílání České televize.

Z ohlasů diváků, kteří měli to štěstí a minisérii viděli

Zdeněk Zelenka prostě televizní inscenace umí. Předloha známého románu se mu povedla a člověk má chvílemi pocit, jako by se díval na kinovej celovečerák. Kvalitní herecké výkony předních herců jsou samozřejmostí.

V kontextu devadesátých let, ale také dějin české televizní adaptace představuje ARROWSMITH jeden z nesporných vrcholů. Zdeněk Zelenka se tu jeví jako pokračovatel Františka Filipa pro nesporné schopnosti, které tu vyjevil. Drama muže, který chce být sám sebou, navíc naznačuje, jak je možné, že dříve mezi nejpopulárnějšími osobnostmi mohli být i tvůrčí intelektuálové. K znalostem, schopnostem a talentu totiž přidávali i zanícení, skutečný mravní rozměr a potřebu společenské angažovanosti.

Co je za tím, že poklad české kinematografie nevídáme

Předně jde pouze o názor, který není podložený komunikací s ČT, která vlastní k minisérii Arrowsmith vysílací práva.

Série není bohužel zařazená do žádného „balíku“ pořadů, které jsou v aktivní rotaci, jako je tomu u jiných seriálů (Hříšní lidé města pražského, Sanitka, Chalupáři atd.) Podle intelektuální úrovně současných seriálů nejde o žánr, jako je krimi nebo komedie, které mají všeobecně velkou sledovanost. Možná dokonce ČT nevěří, že by seriál „s hloubkou“ u diváků uspěl. Zřejmě není ani dost dobrý pro ČT Art.

Důvod, proč není v iVysílání, může být technický. Jde o adaptaci podle zahraniční předlohy, kde je třeba platit autorská práva na literární dílo. Vysílací práva pro televizní a online vysílání se mohou lišit.

Většina zmínek o kvalitní minisérii je jen v archivech a chybí publicita, která by ČT motivovala k reprízám. Škoda, že?

Reakce k článku

Podělte se o svou reakci
Komentáře