Režisér Četnických humoresek Antonín Moskalyk: Náměty čerpal i z vlastního života

Režisér Četnických humoresek Antonín Moskalyk: Náměty čerpal i z vlastního života
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Antonín Moskalyk nebyl jen tvůrcem úspěšných seriálů jako Četnické humoresky či Dobrodružství kriminalistiky, ale byl také režisér pozoruhodných dramatických televizních děl. V listopadu by oslavil devadesáté narozeniny, připomeňme si režisérovu tvorbu.

Moskalyk se narodil v tehdejší Podkarpatské Rusi, kde jako dítě přihlížel násilí Maďarů. S rodinou se odstěhoval na brněnský venkov. Po vystudování brněnského gymnázia pracoval jako pomocný dělník. Absolvoval režii na DAMU a od roku 1953 režíroval více než 450 filmových děl.

Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou a Dita Saxová

Festivaly oceněná protiválečná a antifašistická dramata vypráví příběhy židovských dívek, která se ocitnou na hranici smrti. Moskalyk s použitím obyčejné televizní techniky přímočaře vyjádřil hlubokou tragédii podle příběhů z pera Arnošta Lustiga.  

Babička

Klenot československé televizní tvorby natočil Moskalyk na počátku 70. let. Sám na natáčení velmi rád vzpomínal a do Ratibořic se pravidelně vracel. Na Babičce Boženy Němcové ho fascinovala obzvlášť prostá obyčejnost, jejíž obraz zachytil v lyrickém vyprávění. V Babičce si poprvé a naposledy zahrála Moskalykova dcera Pavlína mlynářovu dceru Mančinku.  

Poetické pohádky

Natočil taky dvě temné poetické pohádky, které nevynikají tradiční laskavostí, ale o to víc promlouvají skrze lyrické obrazy o temných i světlých stránkách lidských duší - pohádku Třetí princ s Pavlem Trávníčkem a Libuší Šafránkovou a pohádku pocházející ze starofrancouzské legendy Krásku a zvíře.

Kukačka v temném lese

K válečné tématice se režisér vrátil v roce 1984 dramatickým československo-polským snímkem o třináctileté Emilce, kterou osud zavane na převýchovu do rodiny německého nacisty. Snímek byl oceněn na mezinárodním filmovém festivalu v japonském Sapporu.

U televizních diváků režisér uspěl kriminálními seriály - Panoptikum města pražského (1986), Dobrodružství kriminalistiky (1989) a Četnické humoresky (1997). V medailonku České televize Moskalyk vzpomíná: “Některé příběhy z humoresek jsem sám zažil. Utopená dívka z dílu Loupežník byla moje kamarádka, téměř jsme se vzali.” 

Jako vzpomínku na slavného režiséra vysílá ČT1 reprízu Četnických humoresek každou středu a pátek večer.