Brexit (2019): Film, který ukazuje, jak skutečně vypadají zmanipulované volby
77%
Foto: lazyllama / Shutterstock.com

Brexit (2019): Film, který ukazuje, jak skutečně vypadají zmanipulované volby

V posledních dnech jsou americké prezidentské volby žhavým tématem. V jednom z projevů označil Donald Trump volby za podvod a chce je předložit k přezkoumání Nejvyššímu soudu. Jsou to prázdné spekulace, v minulosti jsme se ale setkali se skutečnou manipulací voleb. Vypráví o tom film Brexit.

Jsme v roce 2016 a celou Evropou otřásá jediné téma. 23. června dochází k hlasování o vystoupení Velké Británie z Evropské unie. S bilancí 51,9 % vítězí stanovisko „odejít“. Vystoupení ze společenství samozřejmě nenastalo z minuty na minutu, ale k rozvázání partnerství mělo postupně dojít v horizontu dvou let. Jednání o odchodu se ale ukázalo jako daleko komplikovanější, vedly se dlouhé spory o podobě dohody a k vystoupení došlo oficiálně až 31. ledna 2020. Dnes již mnoho Britů ví, že vystoupení z Unie bylo opravdu chybným krokem do neznáma. Překvapivější ale je, jak probíhala tak masivní kampaň plná manipulací, vlivů třetích stran a zneužití dat. 

Benedict Cumberbatch (Sherlock, Kód Enigmy) se ujal role Dominica Cummingse. Muže, který nikdy neměl moc co dočinění s politikou, ale je geniálním stratégem. Sám ve vystoupení z Unie nevěří, referendum a předkládané informace považuje za hloupé a povrchní, přesto se výzvy vést kampaň ujímá, neboť ji vnímá jako intelektuální výzvu. Jak tedy muž, který sám nestál za prosazovaným cílem, přesvědčil nadpoloviční většinu Britů volit pro odchod? 

Film Brexit fascinujícím způsobem ukazuje, že výhra ve volbách netkví v korektní politice a v tom, co obsahuje váš program. Jde o to, jakým způsobem jej lidem podsouváte. V dnešní době hlavní roli sehrávají sociální sítě a média. Jde o hru s algoritmy, volič se stává obyčejným číslem, na které je třeba správně zacílit. Nečekejte příliš mnoho akce, režisér Toby Haynes (Černé zrcadlo: USS Callister, Sherlock: Reichenbašský pád nebo Pán času: Vánoční koleda) pojmul příběh jako konverzační drama, které podtrhuje fakt, že všechno to, co se na obrazovce odehrává, skutečně stálo za touto událostí. 

Snímek by měl být varováním, ukázkou ryzího populismu s drtivými následky. Zároveň dokládá také účast Cambridge Analytica na kampani „Vote leave“. Dnes již naprosto zdiskreditovaná společnost, která se za pomoci zneužití osobních dat uživatelů Facebooku částečně zasadila také o první mandát Donalda Trumpa a podle některých zdrojů měla ovlivnit volby také v České republice. 

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy

Novinky

<< Předchozí článek Další článek >>