Amadeus (1984): Američané v socialistickém Československu pod dohledem hasičů a StBáků
Natáčení Amadea probíhalo v prostorách Stavovského divadla, v místě, kde se Mozart skutečně pohyboval a v roce 1787 zde měla premiéru jeho opera Don Giovanni. Formanova cesta do Čech však nebyla snadná. Českoamerický režisér se od sedmdesátých let snažil několikrát žádat o vízum, ale neúspěšně. Až opakovaná, pro komunisty výhodná valutová nabídka zabrala, a Forman se i s americkým štábem konečně dostal zpět do své rodné země. Přivítání bylo rozpačité, disidenti brali jeho režisérský návrat jako injekci totalitnímu režimu. Forman i s celým štábem byl odposloucháván a hlídán tajnou policií. Kdo patřil k StB bylo jasné v momentě, kdy se v divadle objevila americká vlajka a na počest amerického Dne nezávislosti se ozvala americká hymna. Všichni povstali a začali tleskat, tedy až na příslušníky tajné policie.
Při natáčení docházelo ke střetům dvou různých kultur, od třenic okolo jídla pro štáb, až po nesoulad v choreografii a produkci. Americká produkce měla od počátku oscarové ambice, a právě na choreografii si dala zejména záležet. Byla to neskutečná podívaná a na place to vypadalo jako před dvěma sty lety. Každý kostým byl do detailu propracovaný. Maskér Salieriho musel vstávat každý den ve tři hodiny ráno, aby z herce udělal starého umělce se scvrklou kůží, jaterními fleky a stařeckýma očima. Stavovské divadlo bylo osvětleno tisíci pravých svíček, od kterých filmovému Amadeovi chytlo peří na klobouku, a tak během natáčení museli být přítomni také hasiči. Takové přípravy byly pro český socialistický štáb nemyslitelné a mezi místními umělci kolovala jak vlna kritiky, tak obdivu.