Otec židovské rodiny, produkt totalitního systému či děda Homolka – to vše je herec Tomáš Petřík

Otec židovské rodiny, produkt totalitního systému či děda Homolka – to vše je herec Tomáš Petřík
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
V rozhovoru s Alex Mynářovou pro pořad Alex a host Českého rozhlasu se divadelní a seriálový herec Tomáš Petřík rozpovídal o svých aktuálních rolích ve Švandově divadle, o náročných divadelních začátcích a také o roli Roberta Duška v nekonečné Ulici.

Získat angažmá v divadle je pro mladého absolventa zázrak

Herec Tomáš Petřík se objevil v epizodních rolích mnoha českých seriálů, např. Kriminálka Anděl, Policie Modrava, Ohnivý kuře, Specialisté, Dáma a Král, Modrý kód, Případy 1. oddělení, Podezření nebo Odznak Vysočina. V současnosti účinkuje v Ulici, a přestože miluje hlavně divadlo, i práce na seriálech ho baví a za roli kladné postavy Roberta Duška je upřímně rád.

Tomáš Petřík hraje v Ulici Žofčina tátu (vlevo). Zdroj: TV Nova

DAMU dokončil před třiceti lety a v pořadu Alex a host Českého rozhlasu zavzpomínal na ony dávné časy, kdy jako student ještě netušil, co ho v divadelní praxi čeká. Jak říká, mladí lidé mívají sklony k pýše a zkresleným představám. Život málokdy kráčí cestami, jaké si člověk vysnil. On sám měl ale velké štěstí, protože se hned po škole dostal do angažmá tehdejšího divadla Labyrint, což je dnešní Švandovo divadlo. Od roku 2016 se opět stal členem tamního souboru.

Všichni jeho spolužáci takové štěstí neměli, přesto ještě patřili do generace, která měla mnohem větší možnosti, než jaké mají dnešní absolventi. Tomáš Petřík ostatně učí na soukromé herecké škole v Michli a ví, jak je pro tamní absolventy v současnosti těžké najít práci. Získat angažmá v divadle se rovná téměř zázraku.

Příběh Nicholase Wintona a jedné malé holčičky

Tomáš Petřík aktuálně exceluje ve Švandově divadle v roli otce v inscenaci Kabaret Winton režiséra Martina Františáka. Všeobecně známý příběh Nicholase Wintona v atraktivním kabaretním žánru vypráví o hledání domova navzdory nepřející době a zahrnuje zpěv, tanec, step i podmanivou živou hudbu na jevišti. V představení účinkují mj. také Miroslav Hanuš a Robert Jašków.

Tomáš Petřík zde hraje hlavu židovské rodiny, která musí snášet četné útrapy a útoky. Inscenace Kabaret Winton však není tak úplně o siru Wintonovi, ačkoli tam samozřejmě také vystupuje, ale spíše o holčičce, jejíhož otce ztvárňuje Tomáš Petřík. Tento tatínek je laskavým a mírným učitelem, zatímco dívčina matka se ujímá těžkých úkolů a je „akčnější“. Režisér Martin Františák se snažil přistoupit k inscenaci nesentimentálně, spíše prakticky. Závažné téma se společně s herci pokusil vyvážit odlehčenými situacemi, v nichž se lze od srdce zasmát.

Co vykreslil Orwell, bylo nepředstavitelně zrůdné

V poslední době se Tomáš Petřík k vysloveně komediálním rolím moc nedostal. Další z jeho velkých příležitostí – postava O'Briena v divadelní adaptaci Orwellova románu 1984 – je opravdu temná figura, ba přímo lidská zrůda. Snad i proto měl Tomáš Petřík ohromnou radost, když se konečně dostal k něčemu veselejšímu, a sice k ikonické postavě dědy Homolky v adaptaci filmu Ecce homo Homolka. Zároveň se hrozně bál, protože to přece jen byla veliká výzva a poněvadž je trochu odlišný typ, ale s tím si poradily maskérky a kostymérky. Je škoda, že právě tato komedie se na repertoáru moc dlouho neudržela.