Režisér Ulice Juraj Deák si na Vinohrady přivedl Lumíra i Světlanu Nyklovi

Režisér Ulice Juraj Deák si na Vinohrady přivedl Lumíra i Světlanu Nyklovi
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Seriálová a divadelní režie jsou relativně odlišnými odvětvími, ostřílený režisér Juraj Deák však zvládá obojí. A v obou případech dokonce velmi úspěšně. Mnohaletý umělecký šéf Divadla na Vinohradech si velmi důkladně vybírá, s kým bude spolupracovat. A možná právě proto si ve vinohradském divadle budete chvílemi připadat jako v ateliérech Ulice.

Televize, DAMU i prkna, která znamenají svět

Kdo mohl tušit, že bratislavského umělecky nadaného rodáka zavede životní cesta až mezi nejváženější režiséry na našem území. Absolvent DAMU začínal na konci 80. let ve Východočeském divadle v Pardubicích a už tehdy bylo zřejmé, že jeho divadelní kariéra bude pokračovat někam dál. Během své více než čtyřicetileté praxe stál u mnoha velkých momentů v oblasti českého divadla.

Mimo jiné se podílel společně s Tomášem Töpferem například na zrodu Divadla na Fidlovačce nebo na „přestavbě“ souboru Divadla na Vinohradech.

Svůj umělecký talent se nebojí předávat i dalším generacím, a tak ho najdete také mezi pedagogickým sborem na Katedře činoherního divadla DAMU. Pro širokou českou veřejnost je však pravděpodobně jeho nejznámějším počinem v režisérském řemesle takříkajíc nekonečný seriál Ulice, který baví diváky již přes 15 let.

A pamatujete si ještě na postavu Sochora, který byl nerozlučným kamarádem Pepana od Simony? Věřte, nebo ne, i sám režisér se umí blýsknout v herecké roli. A pro Juraje Deáka to v Ulici byla právě postava Ondřeje Sochůrka, se kterou se Pepan Pavlica seznámil při pobytu ve vězení. 

Se Světlanou, Lumírem, Martinem a dalšími v divadle i v seriálu

Když v září roku 2013 s nynějším ředitelem vinohradského divadla Tomášem Töpferem a šéfdramaturgem Janem Vedralem vytvářeli nové herecké jádro, režiséru Juraji Deákovi bylo jasné, koho by si na pódiu ve Vinohradech ve svých inscenacích představoval.

Jasnou volbou pro něj byli někteří herci ze seriálu Ulice, se kterými se mu spolupracovalo velmi dobře a věděl, co od nich může očekávat.

Jednou takovou herečkou je Tereza Bebarová, jež ztvárňovala postavu Světlany Nyklové (roz. Lisečko), které si všiml již při jejím studiu na ostravské konzervatoři. Jak uvedl v rozhovoru pro spolek Slovensko-český klub, když působil v Národním divadle moravskoslezském, doslechl se o několika talentovaných jedincích z řad studentů. A v jedné z inscenací uviděl právě Terezu.

,,Šel jsem se podívat a uviděl jsem nohatou, rukatou, nosatou, zubatou, okatou žábu s úžasným komediálním talentem...,“ zavzpomínal na počátky Tereziny kariéry a zároveň jejich stále ještě trvající spolupráce.

Na Vinohradech ji aktuálně můžete vidět například v Deákove inscenaci Romeo a Julie, kde s další uliční herečkou Sabinou Rojkovou, jež ztvárňovala postavu Viky, oživují tradiční divadelní hru pojatou originálním „deákovským“ způsobem, kdy své síly na začátku hry poměřují Kapuleti a Montekové pomocí košťat.

Vedle zmiňovaných dvou nadějných hereček do Divadla na Vinohradech přinesl Deák také další známá jména z Ulice, jakými jsou např. Václav Svoboda alias Lumír Nykl, Zuzana Vejvodová alias Libuška Nekonečná, Šárka Vaculíková alias Adriana Pešková, Tomáš Dastlík jako Martin Maléř a další.

 

Zdroje: