Návrat Arabely a Rumburaka: Nostalgická vzpomínka na dětství, nebo nepovedená parodie původního seriálu Arabela?

Návrat Arabely a Rumburaka: Nostalgická vzpomínka na dětství, nebo nepovedená parodie původního seriálu Arabela?
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Bez velkých upoutávek zařadila ČTD do vysílání seriál Arabela se vrací aneb Rumburak králem Říše pohádek z roku 1993. Když se seriál objevil poprvé na televizních obrazovkách, vzbudil rozpaky. Zábava nebo fraška? Nostalgický návrat do dětství nebo vrchol nevkusu?

Od chvíle, kdy naposled zazvonil v původním seriálu zvoneček, uplynulo hodně času a udála se spousta věcí. V pohádce i v reálném životě. Nový seriál se samozřejmě nevyhnul srovnání s původním dílem, a přestože pokračování vzešlo opět ze spolupráce Miloše Macourka a Václava Vorlíčka, šlo o mnohem modernější verzi, kde se tvůrci od naivní pohádkové romantiky odklonili spíše k humornějšímu stylu.

V ději Arabela a Petr prožili 10 let. Prvotní okouzlení už zmizelo a život jim ztrpčovalo čekání na vytoužené potomky. Ze zlobivých dětí Honzíka a Mařenky se stali vysokoškoláci. Říše pohádek je v ohrožení.

Honzík a Mařenka, zdroj: Jan Kuděla / © Česká televize

Seriál byl u mnoha diváků, kteří vyrostli s naivní princeznou Arabelou (Janou Nagyovou), zklamáním a neocenili na něm vůbec nic. Seriál však nebyl propadákem, jak by se mohlo zdát. Druhá skupina diváků uvítala praktičtější verzi princezny v podání Miroslavy Šafránkové. Navíc princezna byla trochu upozaděná a příležitost dostaly jiné nezapomenutelné postavy.

Pokud se seriál nesrovnává se svým předchůdcem, není vůbec špatný. Podobných pohádkových projektů, které si rádi vychutnají s dětmi i rodiče, se v Česku moc netočí a ve srovnání se záplavou dětské tvorby, kterou nabízí třeba Netflix, je to rozhodně příjemná podívaná, kde se nemusí řešit genderová vyváženost a podobné módní trendy, které seriálové tvorbě neprospívají. Zajímavý je vývoj některých postav jako třeba Xenie nebo Rumburaka a děj zpestřily i nové postavy jako trochu netradiční potomci Majerových, Karel a Hyacint v podání Nárožného a Zedníčka.

Rozhodně byla velká škoda, že se s pokračováním čekalo tak dlouho a nedožil se ho Vladimír Menšík, jehož osobitý herecký projev nikdo nenahradil.

Vyměněná představitelka Arabely se všem nezavděčila, a přestože je Miroslava Šafránková oblíbenou herečkou, mnozí by upřednostnili Janu Nagyovou. Ta se však vdala do Německa a její agentka si řekla o tak nesmyslný honorář za natáčení, že z její účasti sešlo.

Zklamaná zůstala představitelka původní Mařenky Hermannové Veronika Týblová-Polívková, kterou produkce pro natáčení ani neoslovila, a její postavu obsadila Hankou Ševčíkovou, která se jim údajně jevila jako dospělá Mařenka přijatelněji.

Role čerta Blekoty byla posledním seriálovým počinem herce Františka Filipovského, který se už premiéry nedožil.

26 dílů provádí diváky nejen zajímavým propletencem lidí a pohádkových postav, ale bere je i na zajímavá místa, jako jsou hrady Budyně nad Ohří, Koloděje nebo Bouzov. Točilo se i na Máchově jezeře nebo v Národním muzeu.

Ve vysílání každou sobotu na ČTD.

Zdroj článku:
  • autorský článek