Když před 45 lety představu o letní idylce narušily „Čelisti“. Jak probíhalo natáčení slavného trháku

Když před 45 lety představu o letní idylce narušily „Čelisti“. Jak probíhalo natáčení slavného trháku
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.
Bylo léto 1975, když byl do kin vpuštěný film začínajícího režiséra Stevena Spielberga a pohled člověka na vodní hladinu se navždy změnil. Bylo také jasné, že o mladém režisérovi ještě všichni uslyší.

V horkém létě se na ostrově Amity, který žije hlavně z letního turistického ruchu, objeví na pláži vyplavené lidské tělo se stopami žraločích zubů. Klidná atmosféra přímořského letoviska se v ten okamžik mění a začíná napínavý příběh, který nebylo lehké natočit.

Pojďme si připomenout pár zajímavostí tohoto kultovního snímku, který přiměl diváky sedět v kinech se zatajeným dechem, když se ozvala TA HUDBA a divákova fantazie začala pracovat.

• Film byl natočený s rozpočtem 9 milionů dolarů a vydělal 471 milionů dolarů. Byl vůbec prvním snímkem, před jehož uvedením do kin byla zahájená reklamní kampaň nebývalých rozměrů. To evidentně zafungovalo, protože to byl vůbec první film, který šel do kina uprostřed léta, a přesto se stal kasovním trhákem. Premiéra byla ve 490 kinech a za 78 dnů se film dostal na první místo z největšími tržbami všech dob.

• Scénář byl natočený podle knihy Petera Benehleyho a ten se inspiroval skutečným příběhem žraloka zabijáka z roku 1916. Spisovatel byl ale zděšený z toho, jak jeho námět na lidi zapůsobil a cítil zodpovědnost za to, jakou představu si lidé o žralocích udělali. Velice se ho dotýkalo, že v návaznosti na film byly pořádány velké rybářské výpravy a ty masakrovaly na moři vše, o čem se domnívaly, že by to mohl být žralok. Nejednou na to doplatili i delfíni. Benehley se proto jako pokání rozhodl zasvětit život ochraně žraloků a napsal i další knihu, kde popisuje, jaký tvor žralok je a jak je mylné se domnívat, že je to krvelačná bestie.

• Statistiky uvádí, že má člověk vetší šanci narodit se s prstem navíc, nebo být zasažený úlomkem meteoritu, než být zabit žralokem.

• Jedním z prvků, který výrazně přispěl ke slávě filmu byl soundtrack Johna Williamse a jeho melodie, skládající se pouze ze dvou not (mi-fa), úspěšně už 45 let evokuje blížící se nebezpečí.

• V době natáčení se ještě o speciálních efektech ve filmu nic nevědělo. Natáčelo se za pomocí tří mechanických modelů, které obsluhovali potápěči. Jenže ty byly testované v nádržích a když měly fungovat ve slané vodě, tak jim to moc nešlo. Proto Spielberg spíš točil film tak, aby zvyšoval v divácích napětí a donutil je zapojit vlastní fantazii. Model žraloka byl pojmenovaný Bruce, což bylo jméno Spielbergova právníka.

• Natáčení doprovázelo mnoho nepříjemností a prodlužovalo se tak moc, že už byli všichni nervózní. Režisér odmítl natáčení v nádržích, chtěl atmosféru, kterou by tam nezískal. Do záběrů se tak často pletly lodě a muselo se vše opakovat.  Asi čtvrtina filmu je točená z vody, aby byl umocněný divákův pocit, že je sám ve vodě. Jedna z lodí, na které se natáčelo, se uprostřed natáčení potopila. Štáb byl zachraňovaný do člunů a část filmového materiálu byla poničená. Naštěstí byl po rychlé přepravě do laboratoří zachráněný. Spielberg si přísahal, že další film bude točit na pevnině.

• Kompars, který zmateně pobíhal po pláži a křičel, za to dostal mzdu 65 dolarů. Pes, který je ve filmu, účinkoval bez nároku na honorář, patřil režisérovi.